Sökning: "visuell retorik"

Visar resultat 31 - 35 av 139 uppsatser innehållade orden visuell retorik.

  1. 31. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Söderström; [2021]
    Nyckelord :visual rhetoric; sustainability; fashion; style; visual culture; visuell retorik; youtube; influencer; hållbarhet; mode; stil; visuell kultur; filmanalys;

    Sammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER

  2. 32. Hur hittade du till Musette? : En fallstudie om vägen till den lojala kunden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Jennica Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Gemenskap; Grafiskdesign; Kapital; Marknadsföring; Retorik; SD-logik; Word-of-Mouth;

    Sammanfattning : Studiens huvudområde är marknadsföring genom skapandet av gemenskap och spridning genom Word of Mouth (WoM). Att vara medveten om detta område som grafisk designer kan underbygga träffsäkerheten i den grafiska delen av marknadsföring och kommunikation. LÄS MER

  3. 33. Att göra bildkonst av teater : En semiotisk analys av Uppsala stadsteaters visuella retorik under 2018.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Amandreas Norman; [2021]
    Nyckelord :Semiotics; theater; aesthetics; Uppsala city theater; arts marketing; visual communication; Semiotik; teater; estetik; Uppsala stadsteater; visuell kommunikation; visuell retorik;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine nine posters from 2018 made by the Uppsala City Theater to determine how the posters communicate with the beholder. The questions asked are: How does each poster work to persuade its beholder that the play it refers to is of interest to the beholder? What strategies are used? And how do the posters correlate to each other? Are there any common or reoccurring themes?  The theoretical framework consists of previous research about both movie and theater posters, semiotics, aesthetics and visual communication. LÄS MER

  4. 34. En del av någonting större : En kritisk retorisk analys av Polismyndighetens reklamkampanj ”Välkommen till en större uppgift”

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Julia Jonsson; Sandra Johansson; [2021]
    Nyckelord :Polismyndigheten; retorik; visuell retorik; storytelling; employer branding; motivation; strategisk kommunikation; kritisk retorisk analys;

    Sammanfattning : Hur kan offentliga organisationer arbeta med kommunikation för att motivera människor att söka sig till yrken som innebär risker? På en arbetsmarknad där arbetsgivare tävlar om de bästa medarbetarna behöver organisationer förmedla sitt arbetsgivarvarumärke på ett sätt som lockar medarbetare till verksamheten. Trots denna kunskap är det fortfarande få offentliga organisationer som arbetar med att marknadsföra sitt arbetsgivarvarumärke (Parment & Dyhre, 2009, s. LÄS MER

  5. 35. Alla måste dra sitt strå till stacken för klimatet : En retorisk analys om hur hållbarhetskommunikation i Ikea Sveriges reklamkampanjer kan förstärka deras varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Amanda Dahlberg Glimnér; Emma Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; sustainability; IKEA; marketing communication; nostalgia; rhetorical analysis; storytelling; brand identity; visual rhetoric; CSR; hållbarhet; IKEA; marknadskommunikation; nostalgi; retorisk analys; storytelling; varumärkesidentitet; visuell retorik;

    Sammanfattning : Överkonsumtion är ett stort problem som växt fram som konsekvens av klimatförändringarna och samtidigt har medvetenheten kring hållbarhet ökat. Greenwashing har blivit allt vanligare samtidigt som storytelling förekommer oftare i reklamkampanjer. LÄS MER