Sökning: "vocational competence"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden vocational competence.

  1. 21. Verbala och visuella narrativ - En diskursanalytisk studie av utvecklingspedagogers konstruktion av det professionella subjektet

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Glaser; [2017]
    Nyckelord :pre-school; construction of the subject; professional subject; positioning; discourse analysis; multimodality; social semiotics;

    Sammanfattning : The context of this study is the ongoing change and development of vocational professions in Swedish pre-schools, the objective of which is to increase the quality of education. Amongst the different professions are the development leaders. LÄS MER

  2. 22. Transfer i en tandvårdsorganisation : ett organisationspedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Högmark; [2017]
    Nyckelord :competence; collective competence; staff training; transfer; management support; kompetens; kollektiv kompetens; kompetensutveckling; transfer; ledningsstöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Att ha rätt kompetens ses som viktigt för organisationers omvärldsanpassning och konkurrenskraft. Stora summor läggs på kompetensutveckling där personalutbildning är en sätt att sprida kunskap. LÄS MER

  3. 23. “Man kan ju inte vara kunnig innan man fått en chans att lära sig” : En studie om byggbranschens upplevelser av yrkeselevers yrkeskunnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Iréne Blank; Magdalena Fridén; [2017]
    Nyckelord :Vocational Program; vocational skill; competence; school reform of 2011; guiding counseling; Yrkesprogram; gy11; gymnasiereform; kompetens; studie- och yrkesvägledare; yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur praktikhandledare inom bygg- och anläggningsprogrammet uppfattar byggelevers yrkeskunnande och om de upplever någon skillnad i yrkeskunnandet mot före gymnasiereformen 2011. Studie- och yrkesvägledare fungerar som en länk mellan eleverna och branscherna där det är viktigt för vägledaren att ha kännedom om branschernas synsätt. LÄS MER

  4. 24. Den gränsöverskridande intermediären : Partssamverkan och kompetensförsörjning gällande samordning av utbildning i och mellan praktikgemenskaper

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lars Ludvigsen; [2017]
    Nyckelord :Intermediary; boundary-crossing; communities of practice; learning; competence provision; vocational training; matching problem; collaboration; industry and employers federations; Intermediär; boundary-crossing; praktikgemenskap; lärande; kompetensförsörjning; yrkesutbildning; matchningsproblem; samverkan; bransch- och arbetsgivarförbund;

    Sammanfattning : Studien bidrar med fördjupad kunskap om en partsintermediärs, ett bransch- och arbetsgivarförbund, möjligheter till parts- och arbetsgivarsamverkan kring kompetensförsörjningsåtgärder för medlemsföretag och regional utveckling på en lokal arbetsmarknad. Fokus ligger på intermediärens villkor som samordnare av utbildning för maskinförares etablering på arbetsmarknaden. LÄS MER

  5. 25. Timvikariers förutsättningar för utvecklandet av yrkeskompetens

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Sara Sjöström; [2014]
    Nyckelord :Lärande; socialt stöd; timvikarie; utveckling; yrkeskompetens;

    Sammanfattning : Abstrakt: Studiens syfte var att tillför mer kunskap kring vilka förutsättningar timanställda inom vården upplever finns för att utveckla yrkeskompetens. Frågeställning i studien var: hur upplever timvikarier sina förutsättningar att utveckla yrkeskompetens? Den datainsamlingsmetoden som användes för att svara på syftet och frågeställningen bestod av narrativa dagböcker som kompletterades med intervjuer. LÄS MER