Sökning: "vuxnas samspel"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden vuxnas samspel.

  1. 21. Neuropsykiatriska diagnoser och identitet : ungdomars och unga vuxnas upplevelse av att få och leva med en neuropsykiatrisk diagnos.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Johanna Hessel Siim; Camilla Söderberg; [2016]
    Nyckelord :neuropsykiatriska diagnoser; identitet; självbild; ADHD; AST; autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Neuropsykiatriska diagnoser hos barn och vuxna ökar. Två av de mest förekommande diagnoserna är ADHD och Autismspektrumtillstånd (AST). Båda dessa diagnoser innefattar symptom inom socialt samspel och kognitiv prestation, vilket inverkar på individens vardag, självbild och identitet. LÄS MER

  2. 22. Målande språk -bildskapande som länk i möten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Camnerin; Maria Trulsson; [2015]
    Nyckelord :bildskapande; förskola; samspel; samtal; sociomateriellt perspektiv; relationell materialism;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka och analysera samtalsämnen som kommer upp under bildskapande aktiviteter i förskolan, samt relationen mellan barn-bildmaterial och förskollärare-bildmaterial inspirerade av ett sociomateriellt perspektiv. Då den forskning vi läst mest handlar om den färdiga produkten inom bildskapande aktiviteter vill vi inrikta oss på samtal under bildskapande aktiviteter. LÄS MER

  3. 23. Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Putzer; [2015]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : BakgrundUtifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolorbrister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötandeav barn samt deras barnsyn får konsekvenser för barnens möjligheter till inflytande och delak-tighet i förskolans verksamhet vilket är centralt i demokrati- och värdegrundsarbetet. LÄS MER

  4. 24. LENA - En stegmätare för ord : Lyssnings- och talspråksmiljö hos en grupp svenska barn vid 18-24 månaders ålder mätt med Language Environment Analysis

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för neurovetenskap

    Författare :Camilla Nilsson; Lina Olsson; [2015]
    Nyckelord :early language acquisition; language environment; conversational turns; Language Environment Analysis LENA ; automatic speech recognition; validation; tidig språkinlärning; talspråksmiljö; turtagningar; Language Environment Analysis; LENA; taligenkänning; validering;

    Sammanfattning : Små barns språkmiljö har visat sig vara betydelsefull för den fortsatta språkliga utvecklingen och skillnader i barns förmågor befästs tidigt. Barn lär sig språk i samspel med andra och aktuell forskning indikerar att turtagningar spelar en speciellt viktig roll. LÄS MER

  5. 25. Den viktiga dialogen : En studie om kommunikationens betydelse för lärande i en organisation

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärande; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Annastina Juslin Petersen; [2015]
    Nyckelord :Communication; communication in organisations; learning in organisations; Kommunikation; kommunikation i organisation; arbetsplatslärande; lärande i organisation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att beskriva och analysera, samt bidra med ökad kunskap om, hur olika kommunikationsfaktorer inom en organisation kan främja lärande. Mer precist är syftet att studera hur chef och medarbetare uppfattar vilka faktorer som påverkar digital och verbal kommunikation. LÄS MER