Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag har ju suttit i legolådan i 1000 år, det har ju inte barnen” : En intervjustudie med sex förskollärare med fokus på bygg- och konstruktionslek i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Svensson; Therese Sörensen; [2022]
    Nyckelord :Teknik; bygg och konstruktion; materialets betydelse; förskola; pedagogers betydelse.;

    Sammanfattning : Skolinspektionen skriver i en rapport från 2017 att deras granskning visar att pedagoger sällan är närvarande i barns bygg- och konstruktionslekar och att de sällan bidrar med samtal och utmanande frågor som hjälper barnen att utveckla sina förmågor inom bygg och konstruktion. I förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  2. 2. Att stödja alla barns lek och lekandet i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Svanerud; [2020]
    Nyckelord :Preschool; play; teaching; preschool teacher; special educator; principal; collaboration; children with special needs; social interaction; Förskola; lek; undervisning; förskollärare; specialpedagog; rektor; samverkan; barn i behov av särskilt stöd; socialt samspel;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är att undersöka och kritiskt granska synen på lek och vilket handlande det kan generera. Särskilt avser studien undersöka hur förskollärare, specialpedagoger och rektorer ser på förskollärares handlande samt hur den specialpedagogiska rollen beskrivs i relation till förskollärares handlande och barns lek. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i samband med digitala redskap : En litteraturstudie om högläsning i samband med digitala redskap och dess betydelse för barns literacyutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Harjula; Caroline Damberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka digitala redskaps betydelse i samband med högläsning och barns literacyutveckling.  Med utgångspunkt i att högläsning sker i samspel med andra, använder vi literacy och sociokulturell teori som teoretiska utgångpunkter i examensarbetet. LÄS MER

  4. 4. Barnbokens betydelse för barns lärande och utveckling  i förskolan - ur förskollärares och barnskötares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shabir Adnan; Camilla Trolle; [2020]
    Nyckelord :Socialt samspel; vuxnas förhållningssätt; barns perspektiv; språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; barnböcker; pedagoger; förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på hur förskolepersonal resonerar kring barnbokens funktion för barns lärande och utveckling. Finns det ett syfte med valet av barnbok? Hur blir alla barn delaktiga under en lässtund och hur arbetar pedagoger för att få alla barns röster och önskemål tillgodosedda? Finns en bakomliggande tanke när det gäller val av barnbok? Vi har intervjuat fyra förskollärare och fyra barnskötare på två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Gemensamma utrymmen för samspel mellan elever : Vilka är förutsättningarna för en inkluderande informell lärmiljö?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Moberg; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; grundskola; grundsärskola; hjälpmedel; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien var att utforska hur personer som kommer i kontakt med både grundskola och grundsärskola uppfattar de gemensamma informella lärmiljöer som kan finnas på skolorna. Det forskades även i vilken utsträckning som samspel och inkludering sker. Slutligen undersöktes utrymmets egenskaper. LÄS MER