Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Lika barn leka bäst? : En studie om förskolebarns kamratrelationer i den fria leken i utomhusmiljön
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to unveil how inclusion in contrast to exclusion, between children, is being exercised during unrestricted play. Furthermore, the study intends to highlight how educators discern how children are given equal opportunities regarding influence and participation during unrestricted play. LÄS MER
2. "Fröken säger att alla får vara med!" : En studie om barns tillträdesstrategier i pågående lekar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: I förskolan är lek en stor del av barnens sociala liv och det blir viktigt för barnen att kunna tolka varandras leksignaler. William A. Corsaro utformade begreppet tillträdesstrategier. Dessa strategier använder barn som verktyg för att ta sig in i en pågående lek. LÄS MER
3. Får jag vara med? : Tillträdesstrategier och uteslutningsstrategier i förskoleklassens fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Abstract The purpose of this study is to provide knowledge about how children in a preschool class use access strategies and exclusion strategies in the free play. Also why children exclude each other during play. LÄS MER
4. Vi vill leka själva faktiskt! : En essä om barns kamratkultur i förskolan, när det inte riktigt fungerar och pedagogens roll i sammanhanget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay focuses on my reflections on children’s peer culture and their interactions in preschool when it comes to conflicts and their ways of treating each other in such situations. I start by telling a story where I describe a situation between four children and their way of handling a conflict between them. LÄS MER
5. "Vi är redan fyra" : En vetenskaplig essä om makt och förhållningssätt i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Denna essä inleds med två dilemman som speglar barnet och pedagogen i relation till den fria leken i en förskolemiljö. Den fria leken definierar vi som alla de tillfällen i förskolan som inte är planerade aktiviteter eller rutiner som till exempel vila och matsituationer. LÄS MER