Sökning: "ämne att skriva om"

Visar resultat 16 - 20 av 132 uppsatser innehållade orden ämne att skriva om.

  1. 16. Hjälper eller stjälper det : En vetenskaplig essä om relationen mellan lärare och elev, och den omtalande superkraften adhd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mikaela Löfgren; [2020]
    Nyckelord :Adhd; relationships; understanding; methods; practical knowledge; quiet knowledge; Adhd; relationer; förståelse; metoder; praktisk kunskap; tyst kunskap;

    Sammanfattning : In this scientific essay I reflect on the relationship that emerges between teacher and student. It is also about the well known superpower that is called adhd and how my own adhd is beeing expressed and manifested throughout my work as a teacher. LÄS MER

  2. 17. Elevers uppfattning om skrivande : En empirisk studie kring skrivglädje

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Moa Palmberg Ingelstam; Sigrid Liljefjord; [2020]
    Nyckelord :Elevperspektiv; högstadiet; projektarbete; skrivande; skrivglädje; skrivundervisning; svenskämnet; texttyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla förståelse för elevers engagemang i skrivande genom att undersöka högstadieelevers skrivglädje. Genom att ta del av ett skrivprojekt som genomfördes på en högstadieskola utfördes en elevnära undersökning. LÄS MER

  3. 18. Behöver elever vara fonologiskt medvetna för att lära sig att läsa? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lovisa Gelin; [2020]
    Nyckelord :phonological awareness; reading instruction; grade 1; Läsinlärning; fonologisk medvetenhet; läs- och skrivinlärning; läsa och skriva; läsoch skrivundervisning; årskurs 1;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att undersöka vilka uppfattningar lärare i årskurs 1 har om läsinlärning i relation till fonologisk medvetenhet. Studiens utgångspunkt placeras i det sociokulturella perspektivet och har en fenomenografisk metodansats som baseras på halvstrukturerade intervjuer som kommer att genomföras med fem verksamma lärare. LÄS MER

  4. 19. Jag ville tillrättavisa, inte mötas : En essä om svåra och problematiska möten med vårdnadshavare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tonnie Nilsson; Jenny Pierson; [2020]
    Nyckelord :Violations; Threats; Equal treatment; Preschool; Ethics of Proximity; Phenomenology; Hermeneutics; Relationships; Grounds for Discrimination; Laws; Kränkningar; Hot; Likabehandling; Förskola; Närhetsetik; Fenomenologi; Hermeneutik; Relationer; Diskrimineringsgrunderna; Lagar;

    Sammanfattning : I denna essä som vi tillsammans har skrivit har vi först och främst utgått från kränkningar och hot i förskolan, kränkningar och hot som kommer från vårdnadshavare. Även hur vi i förskolan arbetar med likabehandling, och vad det kan få för konsekvenser av att utsätta någon för kränkningar och hot, genom exempelvis de lagar vi har att förhålla oss till i den svenska förskolan. LÄS MER

  5. 20. Vad förväntar sig elever av ämnet slöjd?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ida Nielsen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jag har undersökt elevers förväntningar på slöjdämnet och deras uppfattning om att dokumenterasitt arbete i slöjden. Jag har frågat elever vad deras förväntningar var på slöjdämnet, vad detycker om att ha slöjd och deras uppfattningar om att dokumentera sin arbetsprocess, vilket degör genom att skriva loggbok. LÄS MER