Sökning: "ämnesbetygsreformen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet ämnesbetygsreformen.

  1. 1. Effekterna av en sammantagen och allsidig bedömning: En kombinerad dokumentanalys och enkätundersökning om Ämnesbetygsreformens princip för betygssättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Carl-Johan Mellin; [2024]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; betygsinflation; professionell autonomi; läroplansteori; ämnesbetygsreformen; General Works;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete grundar sig på den nya principen för betygssättning som infördes i samband med riksdagens klubbande av Ämnesbetygsreformen den 23 februari 2022. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka intentioner som låg bakom den nya principen för betygssättning och vilket effekt den nya principen har och har haft för svensklärares bedömningsarbete. LÄS MER

  2. 2. En tudelad litteraturundervisning? : En jämförelse av litteraturundervisningen på gymnasieskolans yrkesprogram och högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Svenskämnestraditioner; yrkesprogram; yrkesförberedande program; högskole- förberedande program; studieförberedande program; litteraturundervisning; skillnader; likheter; svenska som färdighetsämne; svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne; svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne; Gy 11; Lpf 94; 2000- talet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra litteraturundervisningen på högskoleförberedande program och yrkesprogram inom 2000-talets gymnasieskola. Utifrån detta formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader avseende litteraturundervisningen inom högskoleförberedande program och yrkesprogram. LÄS MER

  3. 3. Det kreativa skrivandets eventuella återkomst : En kvalitativ intervjustudie om tio svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Frida Källström; Julia Götlund Farag; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; skrivundervisning; svenskämnet; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att undersöka svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne mot bakgrund av att det ligger som förslag att implementeras i ämnesplanen i samband med ämnesbetygsreformen 2025. Frågeställningarna ämnar undersöka tio lärares attityder till kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne samt vad de anser om att eventuellt införa kreativt skrivande i kommande ämnesplan för svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. Läsandet av skönlitteratur : Skönlitteraturens och fiktionsläsningens legitimeringar i svenskämnets styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Melker Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska; legitimeringsanalys; läroplan; ämnesplan; skönlitteratur; fiktionsläsning; Skolverket;

    Sammanfattning : Skönlitteratur och fiktionsläsning har en självklar men samtidigt omtvistad plats inom svenskämnet. I och med Ämnesbetygsreformen och det förslag till en ny svenskämnesplan som presenteras finns återigen anledning att undersöka skönlitteraturens och läsningens ställning i gymnasieskolans svenskämne. LÄS MER

  5. 5. Ämnesbetygsreformen runt hörnet : En studie om elevers syn på kurs- & ämnesbetyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Jesper Porsefjord; [2022]
    Nyckelord :Ämnesbetyg; ämnesbetygsreform; kursbetyg; skolverket; motivation; lärande; betyg; stress; samhällsprogrammet; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : This study aims to examine perceptions of the pending subject grade reform amongst upper secondary school students. Due to the criticised course-based system of today, a new reform was proposed. The reform will be implemented in the end of 2024 and applied in the autumn semester of 2025. LÄS MER