Sökning: "“Engelska på fritiden och Engelska i skolan”"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden “Engelska på fritiden och Engelska i skolan”.

  1. 1. ”Jag brukar läsa undertexter om jag inte hör vad de säger” : En studie om barns läsvanor på fritiden i det digitaliserade samhället

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Therese Kreku; [2022]
    Nyckelord :Reading habits; reading comprehension; language development; digitalisation; social media; video games; young learners; Läsvanor; läsutveckling; språkutveckling; digitalisering; sociala medier; dataspel; yngre elever;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka yngre barns fritidsläsning med målet att generera kunskap kring vilken kontakt yngre generationer har med skriftspråket idag. Tesen som denna studie utgår ifrån är att skolan behöver ökade insikter i elevers läsvanor eftersom det finns oroväckande trender som visar på att barn generellt läser allt mindre på grund av digitaliseringen. LÄS MER

  2. 2. Motivera elever till ökad kommunikation i engelska som andraspråk : Vad är framgångsrikt i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Margaretha Granath; Therese Nyholm; [2021]
    Nyckelord :English; Willingness to communicate; Classroom communication; Second Language Learning; Teaching methods; Anxiety; “Engelska på fritiden och Engelska i skolan”; Speech communication och Student motivation.;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt över hur lärare kan motivera sina elever att hitta viljan attprata engelska i klassrummet med hjälp av sina engelsklärare. Syftet med denna studie är attta reda på vad forskningen säger om vilka metoder som är framgångsrika att använda iklassrummet, och mer specifikt, att besvara frågeställningarna: “Hur motiverar engelskläraresina elever att hitta viljan att prata engelska i klassrummet? samt “Vad är framgångsrikt attanvända i klassrummet? För att besvara frågeställningarna och uppnå studiens syfte har visystematiskt tagit fram, analyserat och sammanställt vetenskapliga studier om ämnet. LÄS MER

  3. 3. IKT i matematikundervisningen : En litteraturstudie om användningen av IKT i matematikundervisning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Friggeråker; Emil Wallin; [2019]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; e-bok; digitala spel;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan är i ständig utveckling och därför är det viktigt att lärare vet hur de använder sig av digital teknik i sin undervisning. EU har beslutat att digital kompetens är en av åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande. Det innebär att tekniken kan användas på fritiden och i arbetslivet. LÄS MER

  4. 4. Material som stimulerar elevers andraspråksinlärning : En enkät- och intervjustudie om lärares materialval i engelska och lågstadieelevers åsikter om det

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jill Wattin; [2018]
    Nyckelord :Undervisningsmaterial; andraspråksinlärning; motivation; elevengagemang; engelska för yngre elever; F-3;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks vilka material lärare i F-3 använder för att stimulera elevers andraspråksinlärning och hur det stämmer överens med vad elever tycker är roligast att arbeta med. Undersökningen genomfördes med metodtriangulering genom en enkätundersökning med 81 elever och en intervjuundersökning med fem lärare. LÄS MER

  5. 5. "De har med sig kunskaper i engelska som jag inte gett dem" : Lärares syn på extramural engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Amanda Link; [2017]
    Nyckelord :out-of-class English; extramural; English education; English as a second language; fritidsengelska; extramuarl engelska; engelska som andra språk; engelskundervisning;

    Sammanfattning : Elevernas tillgång till olika digitala medier har under de senaste 10 åren ökat. Flera elever möter idag det engelska språket utanför skolan i form av olika aktiviteter. Syftet med studien är att undersöka hur lärare förhåller sig till den engelska som eleverna har med sig in i klassrummet. LÄS MER