Sökning: "AAC"

Visar resultat 26 - 30 av 102 uppsatser innehållade ordet AAC.

  1. 26. Jämförelse av bluetooth codecs med fokus på batteriladdning, CPU användning och räckvidd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Larsson; Kevin Ly Khuu; [2022]
    Nyckelord :Bluetooth codec; battery drainage; CPU usage; range; experiment; advanced audio coding; low-complexity subband codec;

    Sammanfattning : With the constant advances in technology, people are using more wireless products, such as earphones or speakers whereas many of them use Bluetooth. With the current advances in Bluetooth technology, consumers and manufacturers have a hard time keeping up with the pace. LÄS MER

  2. 27. Alternativa kommunikationssätt i musikundervisningen : en fallstudie om kommunikation och delaktighet i grundsärskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Balke; [2022]
    Nyckelord :Participation; music; special education; learning disabilities; augmentative and alternative communication.; Delaktighet; musik; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to help increase knowledge of using augmentative and alternative communication (AAC) in the music education in compulsory schools for pupils with learning disabilities. The study aims to identify and analyze how this use affects these pupils’ communication and participation, in educational and social context. LÄS MER

  3. 28. Bildstöd i förskolan : Användning av bildstöd som pedagogiskt verktyg i förskolan för att främja barns kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Caroline Pettersson; Ulrika Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :PECS; AAC; education; preschool; children; communication; Bildstöd; AKK; undervisning; förskola; barn; kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att belysa på vilket sätt bildstöd används i förskolan och på vilket sätt bildstöd uppmuntrar och främjar barns möjligheter att kommunicera. Frågeställningarna studien baseras ifrån är: Hur kan användning av bildstöd i förskolan stödja barns kommunikation? Vilka faktorer hindrar samt möjliggör användandet av bildstöd? Vilka former av bildstöd anses vara särskilt användbara? Metoden vi använt oss av är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med två specialpedagoger och fyra förskollärare som arbetar i olika förskolor inom samma kommun. LÄS MER

  4. 29. Lärares uppfattning om en digital fonemiskt inriktad läsintervention för elever i särskolan som är i behov av AKK

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna-Charlotta Mark; Eva Inerot; [2021-08-10]
    Nyckelord :Fonemisk inlärning; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; digital undervisning; tematisk analys; Phonemic learning; special needs education; intellectual disability; digital teaching; thematic analysis;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur lärare uppfattar en digital fonemiskt inriktad intervention för att främja läsutveckling hos särskoleelever som är i behov av Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK). Fyra semistrukturerade dyadintervjuer utfördes med lärare. LÄS MER

  5. 30. AKK till barn och unga med flerfunktionsnedsättning - en enkätstudie om svenska logopeders AKK-implementering inom barn- och ungdomshabiliteringen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emma Westher; Verme Josefin; [2021-08-05]
    Nyckelord :AKK; Flerfunktionsnedsättning; Logoped; Klinisk erfarenhet; Barn- och ungdomshabiliteringen; AAC; Profound Intellectual and Multiple Disabilities; Speechlanguage pathologist; Clinical experience; Child and youth habilitation;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka svenska logopeders AKK-implementering till barn och unga med flerfunktionsnedsättning inom barn- och ungdomshabiliteringen. Enkätsvar från 81 respondenter ur 8 regioner samlades in och analyserades. LÄS MER