Sökning: "Ageism"
Visar resultat 31 - 35 av 137 uppsatser innehållade ordet Ageism.
31. Det osynliga våldet : En kvalitativ innehållsanalys av nyhetsrapporteringen om våld i äldres parrelationer
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur nyhetsmedia rapporterar om våld i äldres parrelationer. Fokus var att studera hur våldet framställs och förklaras samt hur förövare, offer och deras relation framställs i nyhetsartiklar. LÄS MER
32. Ett värdigt liv : En studie om socialsekreterares tolkning och tillämpning av LVM ur ett åldersperspektiv.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of the study has been to investigate if age is impacting the social workers interpretationand application of the Swedish compulsory care legislation for people with substance abuse, Lag(1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall [LVM]. This with a specific focus on the elderly,thus clients over 65 years. LÄS MER
33. A mapping of the ethical, cultural and psychological aspects of attitudes towards Cosmetic Surgery Tourism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : This qualitative research maps the attitudes of the cosmetic surgery tourism stakeholders towards the phenomenon from their ethical, cultural and psychological aspects. Utilitarianism, media culture and mental health state that leads to the decision to experience cosmetic tourism, inform the investigation of the aforementioned aspects. LÄS MER
34. Konsekvenserna av att leva i ensamhet som äldre : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : This is a literature study, and it was done with the purpose of analyzing the consequences of loneliness among the elderly people. This study’s focus is on the consequences of loneliness among the elderly on an individual level and examining elderly’s position in society. Key terms in this study have been elderly and lioness. LÄS MER
35. Ålder är bara en siffra, eller? : En multimodal diskursanalys om representationen av äldre kvinnor i Lindex och Cellbes reklam
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur äldre kvinnor representeras i Lindex och Cellbes reklam. Äldre får sällan synas i reklam och därmed underrepresenteras en stor del av Sveriges befolkning. Lindex och Cellbes är två svenska modeföretag som strävar efter att vara både socialt hållbara och inkluderande. LÄS MER