Sökning: "Att möta nyanlända elever"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden Att möta nyanlända elever.

  1. 6. Nyanlända elevers förutsättningar i ordinarie engelskundervisning : En kvalitativ intervjustudie om engelsklärares arbetssätt med nyanlända elever i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Florentina Tahiri; [2021]
    Nyckelord :newly arrived pupils; translanguaging; regular English teaching; foreign language; working methods; nyanlända elever; transspråkande; engelska i ordinarie undervisning; främmande språk; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att redogöra för arbetssätt och strategier lärare i åk 4-6 använder för att gynna nyanlända elevers språkutveckling i den ordinarie engelskundervisningen. Studien utgår från ett lärarperspektiv och belyser utmaningar som lärare anser att nyanlända elever möter när de deltar i den ordinarie engelskundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Matematiklärare resonerar om nyanlända elevers svårigheter i matematik : Undervisning i grundskolan åk 4-6  en komplex situation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Betul Guler; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända; matematikundervisning; svårigheter;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att belysa hur lärare undervisar nyanlända elever med annan språkbakgrund än svenska i matematikundervisningen med fokus på nyanlända.Jag har genomfört en kvalitativ intervjustudie i form av djupintervjuer med tre ämneslärare i matematik på grundskolan, mellanstadiet. LÄS MER

  3. 8. "Människor vill ju vara delaktiga": lärares reflektioner om inkludering i klassrum på högstadiet där svenska och svenska som andraspråk undervisas integrerat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cornelia Lilja; Maria Påhlsson; [2020]
    Nyckelord :7-9; högstadiet; inkludering; integrerad undervisning; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I den svenska grundskolan finns två svenskämnen, svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva), och organiseringen av dessa ser olika ut. De undervisas i vissa fall integrerat och i andra fall åtskilt. När det gäller integrerad undervisning ser vi två utmaningar. LÄS MER

  4. 9. En studie om en RTI- modells påverkan på nyanlända elevers avkodning och läsförståelse

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Bäckman; Kristina Böregård; [2020]
    Nyckelord :Response to Intervention RTI ; Simple view of Reading; intervention; Tier Lager; tidiga insatser; intensivundervisning; nyanlända elever; läsförmåga; läsutveckling; läsning; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Läsning anses vara en grundläggande färdighet med avgörande betydelse för en individs skolgång. Den svenska grundskolan har tagit emot en stor andel nyanlända elever. Den nya elevgruppen satte fokus på ett behov att ändra undervisningsmetoder och anpassa läs- och skrivundervisningen för att möta denna elevgrupp. LÄS MER

  5. 10. Inkludering av nyanlända elever i ordinarie engelskundervisning: svårigheter och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Olga Al-Ama; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet nyanlända inkludering;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med min kvalitativa studie var att undersöka svårigheter och möjligheter som en engelsklärare kan möta vid inkludering av nyanlända elever i ordinarie engelskundervisning inom grundskolan senare år. Två engelsklärare och en specialpedagog som ofta besöker engelska lektioner har deltagit och svarat på intervjufrågorna. LÄS MER