Sökning: "Barn och ungas upplevelser"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Barn och ungas upplevelser.

  1. 1. "Motivation är A och O i behandlingsarbetet" : En kvalitativ studie om hur personal på HVB-hem arbetar med motivation för att öka barn och ungas delaktighet i behandlingen under placeringstiden

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Francis Brito Olguin; [2023]
    Nyckelord :Out of care homes; Motivation; Participation; Staff; Empowerment; Children and young people; HVB – hem; Motivation; Delaktighet; Personal; Empowerment; Barn och unga;

    Sammanfattning : Min studie handlar om hur personal på HVB–hem arbetar med motivation för att öka barn och ungas delaktighet i sin behandling under placeringstiden. Syftet med studien var att fånga upp personalens upplevelser och perspektiv av hur man arbetar med motivation och delaktighet för de placerade barnen. LÄS MER

  2. 2. Efter förälders död: en studie av barn och ungas upplevelse av ökat krav och ansvar och dess effekter på mental hälsa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Muhtasham Qadery; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Stress; ångest; krav; ansvar; föräldralöshet.;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur barn och ungdomar påverkas stressmässigt av ökad krav och ansvarstagande i samband med att växa upp utan en förälder. Studien är baserad på en retrospektiv studie. LÄS MER

  3. 3. Hinder hos högstadieelever i hjälpsökande vid psykisk ohälsa : Skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Jansson; Kristin Rehnström; Olivia Tidström; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; school counselor; middle school students; young people s psychosocial identity; scope of action; Psykisk ohälsa; skolkurator; högstadieelever; ungdomars psykosociala identitet; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skolkuratorers uppfattning om vad som kan hindra högstadieelever från att söka vidare stöd vid psykisk ohälsa. Författarna önskar även ta reda på vilka begränsningar i handlingsutrymmet skolkuratorer ser utifrån yrkesrollen att hjälpa högstadieelever vidare vid psykisk ohälsa. LÄS MER

  4. 4. "Elevernas vardag kommer till skolan vare sig vi vill eller inte" : En kvantitativ studie om undervisningsformer och kompetensutveckling inom källkritikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Michaela Stålarm; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; kompetensutveckling; källkritik; lärare; sociala medier;

    Sammanfattning : Sociala och digitala medier blir en allt större del av barn och ungas vardag. Samtidigt utvecklas nya former av artificiell intelligens och strategier som används av olika typer av aktörer för att informera, marknadsföra men även vilseleda människor till en viss åsikt. LÄS MER

  5. 5. Barns upplevelser under Covid-19 pandemin : med fokus på psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Monica Samaneh Shahipassand; Angelique Merenaalto; [2023]
    Nyckelord :Covid-19 pandemin; livsvillkor; psykisk ohälsa; restriktioner; barn och ungdomar;

    Sammanfattning : Upplevelserna av Covid-19 pandemin bland barn och ungdomar har varit flera men det som varit utmärkande är att barn och ungdomars vardagsliv har påverkats på olika sätt. Skolan har övergått till distansundervisning och de sociala restriktionerna infördes i samhället. LÄS MER