Sökning: "Barns återberättande"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Barns återberättande.
1. Barnets röst i rätten - En analys av domstolars värderingar av barns utsagor i barnvåldtäktsmål i förhållande till rättspsykologi och rättssäkerhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : In cases of child rape, evidentiary difficulties can arise as one person’s word often stands against another’s. The courts’ primary task in these situations is to assess the reliability of the child’s oral statement. LÄS MER
2. Språkförskolans möjligheter : Språkförskolans metoder för arbetet med barn med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Språkförskolan är en verksamhet som arbetar genomgående med språkutveckling och är endast till för barn med språkstörning. Diagnosen språkstörning är tämligen vanlig men får trots det lite uppmärksamhet i den typiska förskolan. LÄS MER
3. Narrativ förmåga i återberättande hos elever med svag textförståelse i åk 2
Master-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund. Stor del av barns spontana kommunikation sker i form av berättande och genom att undersöka mikro- och makrostrukturer i återberättande kan olika aspekter av den språkliga förmågan kartläggas. LÄS MER
4. Reggio Emilia och språk : Hur pedagoger stimulerar barns intresse för skriftspråket.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : InledningBarns intresse för språk och skriftspråk i förskolan är anledningen till vårt intresse för denna studie. Att få ökad kunskap om hur pedagoger som arbetar inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi tar tillvara barns naturliga nyfikenhet för bokstäver. LÄS MER
5. Barns språkutveckling - en studie om språkutveckling och flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studies syfte är att jämföra hur man arbetar med barns språkutveckling på en etniskt homogen och en mångkulturell förskola, där den etniskt homogena förskolan består av huvudsakligen barn som har svenskan som modersmål. För att kunna jämföra detta ställde vi oss frågor som: Hur ser pedagogerna på språk och när anser de att ett språklärande sker? Vi undrade också hur pedagogerna tog tillvara på barns flerspråkighet och hur de arbetade språkfrämjande på deras avdelningar. LÄS MER