Sökning: "Barns könsskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Barns könsskapande.

  1. 1. "Vad ska vi leka?" : En observationsstudie om barns könsskapande i utomhusleken och hur pedagogerna förhåller sig till detta.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Selin Bakir; Julia Wigren; [2020]
    Nyckelord :Kön; förskola; utelek; pedagoger; genus; observation;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att synliggöra hur barn konstruerar kön och makt i sin lek utomhus samt hur pedagogerna förhåller sig till barns könande i lek. För att synliggöra detta har vi gjort en observationsstudie där vi observerat barngruppen och pedagogerna på en och samma förskola under deras utomhuslek inom loppet av fyra dagar. LÄS MER

  2. 2. Att bli flicka eller pojke : Förskollärares berättelser kring barns könsskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Johansson; [2017]
    Nyckelord :Barns könsskapande; Förskollärares uppfattningar; Genus; Samhället; Traditionella könsmönster;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka och analysera förskollärares uppfattningar om barns könsskapande samt vilka hinder och möjligheter som de ser i arbetet att motverka traditionella könsmönster i förskolan. Studien genomfördes genom enskilda intervjuer med sex förskollärare som fick möjlighet att berätta om sina erfarenheter och tankar. LÄS MER

  3. 3. "Han är grön och jag älskar inte grönt" : En kvalitativ studie om barns konstruerande av kön utifrån karaktärer i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Kjellander; Rebecca Wallin; [2016]
    Nyckelord :Kön; könsscheman; normer; identitet; bilderböcker; barn;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur barn konstruerar kön och identitet utifrån text och bild i bilderböcker. Utifrån syftet formulerades frågeställningen Hur förhåller sig barn till kön och identitet i bilderböcker? För att besvara frågeställningen utfördes fyra halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra barn och med hjälp av tre bilderböcker utfördes boksamtal med respektive barn som fick svara på följande frågor: Finns det någon flicka/pojke i boken? Hur vet du att det är en flicka/pojke? Vem i boken skulle du vilja vara/inte vara? Varför? Resultatet visar att barn konstruerar och motiverar könet hos en karaktär i bilderböcker genom dess fysiska attribut, som hårfrisyr och klädsel, men även genom vilken färg denna har. LÄS MER

  4. 4. "Jag är precis som du" : En observationsstudie om barns interaktioner i förskolans inomhusmiljöer - utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lindroth Lindgren; Susanne Martinsson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; gender perspective; gender; sex; interaction; indoor environment; Förskola; genusperspektiv; genus; kön; interaktioner; inomhusmiljöer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är synliggöra hur barn i förskolans inomhusmiljöerkonstruerar kön i deras interaktioner tillsammans med kamrater i de icke-vuxenstyrda lekarna, utifrån ett genusperspektiv. Studien tar avstamp ur ett feministiskt poststrukturellt-och sociokulturellt perspektiv; där aspekter som språk, interaktioner, kontexter, meningsskapande och diskurser utgör betydelsefulla faktorer för hur kön uppfattas och hur kön konstrueras. LÄS MER

  5. 5. Populärkultur i barns lek : En studie av hur barn skapar kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Beatrice Hansen; Anne-Maria Jakobsson; [2015]
    Nyckelord :förskola; populärkultur; barn; könsskapande; genus; didaktik; lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan ska förskolan i och genom sin verksamhet främja jämställdhet mellan könen. Uppdraget är av betydelse då förskolan utgör en social arena för majoriteten av svenska barn. I leken och i andra former av socialt samspel skapar barn mening kring genus och kön. LÄS MER