Sökning: "Bildanalys kön"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade orden Bildanalys kön.

  1. 16. Vad säger bilden? En normkritisk bildanalys av läromedel utifrån genus, rasifiering och funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Anna Höglind; Hanna Samuelsson; [2021-06-10]
    Nyckelord :Normer; representation; intersektionalitet; genus; rasifiering och läromedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur skolans läromedel väljer att representera människor i sitt material. Vi har valt att göra en empirisk bildanalys av två läromedelsböcker som används i undervisningen i våra respektive ämnen Hem- och Konsumentkunskap samt Religion. LÄS MER

  2. 17. "Det bara är så" : en studie om barnlitteraturen ur ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefin Westbom; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; grundskola; högläsning; intersektionalitet; normer; normkritik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kartlägga bruket av barnlitteratur i åk F-3 och genom detta analysera barnlitteratur ur ett normkritiskt perspektiv och elevers uppfattningar om dessa normer. De utvalda normerna för studien var kön, genus, etnicitet och funktionalitet. LÄS MER

  3. 18. ”Lejonet var en lätt match för Blorpen” : Görandet av könsnormer i bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Lina Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Doing gender; picture books; stereotypical gender norms; preschool; equality; Göra kön; bilderböcker; stereotypiska könsnormer; förskola; jämställdhet;

    Sammanfattning : I dagens samhälle får pojkar och flickor olika möjligheter beroende på kön. Även fast Sverige förstås vara ett av världens mest jämställda länder återfinns ojämställdhet inom en rad områden där flickor och pojkar begränsas p.g.a. LÄS MER

  4. 19. Genus- och bildkritiskt perspektiv på svenskundervisningens läromedel på mellanstadiet. : - En studie av tre läromedel för årskurs 4 – 6 inom kommunal grundskoleverksamhet i en mindre norrländsk kommun.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Mikaela Hagalid Sandvärn; [2021]
    Nyckelord :läromedel; genusmaktstruktur; grundskolan; svenskundervisning; mellanstadiet; ikonografisk bildanalys; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna läromedelsstudie genomfördes under vårterminen 2021. Studiens syfte var att synliggöra genusmaktstrukturer i bilder i läromedel för svenskämnet på mellanstadiet, årskurs 4–6, som användes i kommunala grundskolor inom en mindre norrländsk kommun. LÄS MER

  5. 20. Självständiga flickor och emotionella pojkar : En kvantitativ och kvalitativ text- och bildanalys av läseböcker i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Nygårds; Sofie Paulsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; läseböcker; stereotypa och normbrytande beskrivningar; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : I tidigare forskning presenteras det faktum att det barn läser påverkar deras identitetsskapande. Den visar även att manliga och kvinnliga karaktärer tillskrivs olika egenskaper beroende på deras kön i litteraturen (Chin & Lee, 2019; Davies & Evans, 2000; Eilard, 2008; Lynch, 2016; Tsao, 2008; Worland, 2008). LÄS MER