Sökning: "C- om musik"

Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden C- om musik.

  1. 1. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Likvärdighet i musikundervisningen på gymnasiet : En undersökning om bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anton Sunesson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Musikpedagogik; Likvärdiga betyg; Sambedömning; Kollegiala samtal;

    Sammanfattning : De betyg elever i dagens skola erhåller medför stora konsekvenser för möjligheterna till fortsatta studier, det är därför viktigt att dessa betyg är rättssäkra och likvärdiga. Denna ståndpunkt återfinns i såväl Skollagen och styrdokument som i läroböcker i bedömning och debattartiklar. LÄS MER

  3. 3. JUCE vs. FAUST : En jämförande studie i prestanda mellan plugins

    M1-uppsats, Jönköping University/JTH, Datateknik och informatik

    Författare :Henric Hiljanen; Jonathan Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Plugins; music; sound; audio; latency; performance; JUCE; FAUST; digital signal processing; delay; Plugins; musik; ljud; latency; prestanda; JUCE; FAUST; digital signalbehandling; delay;

    Sammanfattning : Purpose – Examine if there is any difference in performance between the C++ framework JUCE and the domain-specific programming language FAUST to create a decision basis to facilitate choices between them when developing plugins. Method – An experimental study where two delay-plugins with identical functionality were developed and compared in latency, CPU load and memory usage. LÄS MER

  4. 4. Smarta högtalare : medvetenhet gällande säkerhetsrisker

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Joel Flink; Froissart Nathalie; [2020]
    Nyckelord :C.I.A-triangel; smarta högtalare; IT-säkerhet; medvetenhet; attityd;

    Sammanfattning : Smarta högtalare är enheter vars användande har vuxit signifikant de senaste åren. Genom röststyrning kan användare bland annat spela musik, styra belysningen, öppna dörrar och göra banköverföringar. Dessa funktioner gör smarta högtalare till ett attraktivt mål för angripare att utnyttja och försöka stjäla privat information. LÄS MER

  5. 5. Luddiga bedömningsanvisningar - En studie om konstnärligt uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Christoffer Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Konstnärligt uttryck; Sångpedagog; Sångundervisning; Artistic expression; Singing; Singing teacher; Upper secondary school; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : När jag under min utbildning varit ute på praktik och vikarierat har jag flera gånger stött på begreppet konstnärligt uttryck. Jag har alltid tyckt det var svårt att förstå exakt vad ett konstnärligt uttryck innebär. LÄS MER