Sökning: "CSR och legitimitet"

Visar resultat 6 - 10 av 174 uppsatser innehållade orden CSR och legitimitet.

  1. 6. CSR som legitimeringsstrategi : En textanalys av kommunikationen kring socialt ansvar hos Swedish Match och Japan Tobacco International

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Henrik Lindkvist; Amanda Malm; [2023]
    Nyckelord :CSR; CSR-communication; legitimacy; controversial industries; tobacco industry; WPR;

    Sammanfattning : An organisation's survival depends on being considered legitimate through the eyes of society. Through CSR-work, organisations strive to appease stakeholders in order to reach and maintain legitimacy. In controversial industries this work is significantly harder, for such businesses often cause harm to human health, society and/or environment. LÄS MER

  2. 7. Hur används hållbarhetsredovisningen för att behålla respektive reparera verksamhetens legitimitet? : Samt finns det någon koppling mellan intressentgrupp och legitimitetsstrategi?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Julia Fransson; Rungthiwa Phuengphop; [2023]
    Nyckelord :Sustainability accounting; legitimacy theory; stakeholder theory; scandal; Hållbarhetsredovisning; legitimitetsteori; intressentteori; skandal;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problem: Företag idag ställs inför nya krav om socialt- och miljömässigt ansvar och bedöms utefter deras förmåga att uppfylla dessa. Därmed har kommunikation och redovisning genom hållbarhetsrapporten blivit viktig. LÄS MER

  3. 8. En kvalitativ studie om hur socialt entreprenörskap utformar sig i en Svensk idrottsförening

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fawaz Omer; [2023]
    Nyckelord :social entrepreneurship; sport; athletic club; the Swedish sport confederation; cultural capital; social capital; economic capital; socialt entreprenörskap; idrott; idrottsförening; riksidrottsförbundet; kulturellt kapital; socialt kapital; ekonomiskt kapital;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur Hammarby Fotboll utövar socialt entreprenörskap genom Spontanfotboll. Detta bidrar med viktig kunskap om hur socialt entreprenörskap praktiseras. LÄS MER

  4. 9. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  5. 10. Frivillig hållbarhetsredovisning bland små- och medelstora företag : En kvalitativ fallstudie utifrån legitimitet och institutionell teori

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Julia Cederberg; Kajsa Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; transparency; CSR and GRI; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; transparens; CSR och GRI;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbart företagande är ett stort samtalsämne i dagens samhälle. Företag förväntas ta ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt medansvar. Stora företag tvingas hållbarhetsredovisa enligt svensk lag. LÄS MER