Sökning: "CSR sports"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden CSR sports.

  1. 1. "It is actually three persons who died" : En kvalitativ textanalys om FIFAs externa kommunikation om sociala frågor i samband med VM i Qatar 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Lukas Nordwall; Simon Westberg; [2023]
    Nyckelord :FIFA; Qatar; CSR; VM; Mästerskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka FIFAs externa kommunikation gällande sociala frågor i samband med världsmästerskapet i Qatar 2022. För att besvara detta syfte genomfördes en kvalitativ textanalys av FIFAs externa kommunikation som behandlade världsmästerskapet i Qatar 2022 då studien skulle få en mer ingående bild av organisationens kommunikation. LÄS MER

  2. 2. CSR in Finnish Football

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Ossi Vilppola; [2023]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; CSR; CSR in Finnish football;

    Sammanfattning : Corporate social responsibility (CSR) has become a prevalent topic in the world of sports. The term has only recently been introduced to the Finnish football scene, thus making it a relatively new concept to be utilized. It has been argued that football clubs in Finland have varied motivation and participation rates in terms of CSR. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om hur socialt entreprenörskap utformar sig i en Svensk idrottsförening

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fawaz Omer; [2023]
    Nyckelord :social entrepreneurship; sport; athletic club; the Swedish sport confederation; cultural capital; social capital; economic capital; socialt entreprenörskap; idrott; idrottsförening; riksidrottsförbundet; kulturellt kapital; socialt kapital; ekonomiskt kapital;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur Hammarby Fotboll utövar socialt entreprenörskap genom Spontanfotboll. Detta bidrar med viktig kunskap om hur socialt entreprenörskap praktiseras. LÄS MER

  4. 4. Problematiska Sponsorskap I Allsvenskan : En kvalitativ studie om fotbollsföreningars etiska och ekonomiska ställningstagande vid sponsorskap och dess påverkan på samhället.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Österblom; Noa Ljung; [2023]
    Nyckelord :Ethics; sponsorship; football associations; CSR; legitimacy; economic ethics and institutional change; Etik; sponsorskap; fotbollsförening; CSR; legitimitet; ekonomisk etik och institutionell förändring;

    Sammanfattning : Sponsring är en viktig intäktskälla för idrottsföreningar i Sverige, där mycket gott kan komma från olika sponsorskap men även leda till svåra etiska ställningstaganden för föreningarna. Även om Riksidrottsförbundet (RF) har en tydlig policy gällande att inte uppmuntra till användning av tobak, narkotika, dopning och alkohol finns det fortfarande föreningar som låter sig bli sponsrade av dessa typer av företag, framförallt i övriga världen, men även i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Nyhetsartiklars inramning av en idrottsorganisation : En studie med fokus på organisationens sociala ansvar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kenny Scherer; Filip Gustavsson; Daniel Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Keywords in English copy from the thesis *: CSR; CSR; nyhetsmedia; formel 1; sportevenemang; gestaltning;

    Sammanfattning : Studiens huvudämne är att undersöka hur stora idrottsevenemang presenteras och diskuteras offentligt i samband med företagens sociala ansvar. Syftet med studien är att ta reda på vilka gestaltningar som främst förekommer i nyhetsartiklarna och i vilket sammanhang. LÄS MER