Sökning: "Classifications"

Visar resultat 6 - 10 av 404 uppsatser innehållade ordet Classifications.

  1. 6. MUNKMODELLEN – NÅGOT NYTT UNDER SOLEN? En idéanalys av social-, ekonomisk- och ekologisk hållbarhet i Agenda 2030 och Munkmodellen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Clara Bengtsson; [2023-01-30]
    Nyckelord :Sustainable development; Social sustainability; Economic sustainability; Ecological Sustainability; Agenda 2030; Doughnut Economics;

    Sammanfattning : Today, the world faces numerous social-, economic- and ecological challenges every day. Due to these challenges, the need for a transition to sustainable systems has increased. Agenda 2030 and Doughnut Economics are two models that suggest ways to achieve sustainable development. LÄS MER

  2. 7. Samhällskunskapsundervisning och nationalism : En studie om fyra lärares erfarenheter, begrepps­användning och didaktiska överväganden i undervisning om nationalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Sebastian Ridderskans; [2023]
    Nyckelord :nationalism; naturalized axioms; civics; citizen education; social science; social studies; second order concepts of Social Science; common-sense notions; nationalism; naturaliserade axiomer; samhällskunskap; samhällskunskapsundervisning; samhällsvetenskapligt ämneskunnande; sunt förnufts-uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fyra gymnasielärare i samhällskunskap reflekterar över nationalism i deras undervisning. Fenomenet nationalism går att förstå som ett såväl snävt som brett begrepp och i denna studie intervjuas lärarna om hur de upplever att nationalism förekommer i deras undervisning som kunskap, perspektiv, fenomen och didaktisk utmaning. LÄS MER

  3. 8. Är demokratisk kompetens lika viktigt för alla? : En studie om hur styrdokument och läroböcker stämmer överens och bidrar till likvärdig kompetens om demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Johan Kjerf; [2023]
    Nyckelord :Demokratisk kompetens; medborgarkompetens; läroplan; ämnesplan; pragmatism; kunskap; förmågor; nyttokunskap; learning-by-doing; inquiry;

    Sammanfattning : The Swedish school has a dual mission. To promote students´ desire for lifelong learning and to foster students as good citizens. In this mission, democratic competence and civic competence are discussed. This study aims to explore what these competencies are and how they are expressed in Swedish social studies textbooks. LÄS MER

  4. 9. Erratic Patterns : Unravelling the Cultural Transfers of Library Classifiers

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Keeley Lindkvist; [2023]
    Nyckelord :Library classifier; library classification; classification; cultural transfer; classification and culture; Library of Congress Classifi-cation Scheme LCC ; knowledge organisation; knowledge organization; The Swedish Institute in Rome ISVRoma ; Biblioteksklassificerare; biblioteksklassificering; kulturell överföring; klassificering och kultur; Library of Congress klassificeringsschema LCC ; kunskapsorganisation; Svenska institutet i Rom ISVRoma ;

    Sammanfattning : This thesis investigates the oft-overlooked influence of the classifier's input during the assignment of library classifications and draws upon cultural transfer theory to shed light on the underlying principles that guide the process. Classifiers' personal knowledge, experience, and beliefs, have a critical role in determining the 'aboutness' of a work and its subsequent classification. LÄS MER

  5. 10. Språk, verklighet & medverkansläran – En granskning av gärningsmannaskapets innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Petronella Svensson Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; criminal law; Law and Political Science;

    Sammanfattning : When several individuals have been involved in a criminal act, the court allocates roles between perpetrators, instigators, and accomplices. Regarding the first role of responsibility, an individual may himself or jointly with others have carried out the criminal act, alternatively be considered the perpetrator. LÄS MER