Sökning: "Commercial logic"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Commercial logic.

  1. 1. När det brinner i 60% av landet : En kvalitativ gestaltningsanlays av svenska nyhetstidningars gestaltning av Norrland i digitala nyhetsrubriker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ester Marklund; Miranda Widdgård; [2022]
    Nyckelord :Norrland; digital news headlines; Internal orientalism; Media logic; framing analysis; Norrland; Digitala nyhetsrubriker; Internal orientalism; Medielogik; Getaltningsanalys.;

    Sammanfattning : Sverige består av tre landsdelar: Norrland, Svealand och Götaland. Med färre invånare är Norrland ändå märkbart större till ytan och utgör ca 60% av landet. Trots den stora ytan används Norrland kontinuerligt som samlingsbegrepp för händelser inom landsdelen. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering inom mindre revisionsbyråer : Drivande faktorer bakom förändring och dess påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Sperens; Johanna Wallfors; [2022]
    Nyckelord :Digitalization; Auditing; Institutional Theory; Institutional Logic; Professional Logic; Commercial Logic;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för digitaliseringens påverkan på mindre revisionsbyråer. Studien undersöker hur den professionella och kommersiella logiken påverkar företagets och de anställdas syn på förändringar drivna av digitalisering.  Metod: Den genomförda studien är en fallstudie med deduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Den heliga och obefintliga modern : en kvalitativ textanalys av den svenska mediala debatten kring surrogatmödraskap

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Saneh Nordenmark; [2021]
    Nyckelord :Surrogatmödraskap; Surrogatmoder; Moderskap; Socialt arbete; Intersektionalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån en granskning av mediedebatten undersöka framställningen av fenomenet surrogatmödraskap för att utforska dess komplexitet utifrån ett intersektionellt perspektiv och med ett fokus på surrogatmoderns position.  I studien granskas 34 tryckta källor från de sex största dags- och kvällstidningarna i Sverige, begränsat till tidsperioden 2018-04-25 till 2021-04-25. LÄS MER

  4. 4. Det är logiskt att anpassa sig till logiken : En experimentell studie om hur nutida plattformars logik påverkar trovärdigheten hos SVT.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Munthe-Kaas; Tova Sundberg; [2021]
    Nyckelord :credibility; logic; platform; public service; SVT; trovärdighet; logik; plattform; public service; SVT;

    Sammanfattning : Det spelar ingen roll hur perfekt ett nyhetsmedie är i teorin om det inte konsumeras eller litas på av samhällets medborgare (Strömbäck et al., 2020). Tillit och trovärdighet gentemot medier, såväl kommersiella- som public service-drivna, är en grundförutsättning för ett demokratiskt samhälle. LÄS MER

  5. 5. Catching the Audiowave: A study on the audiobook's effect on Swedish publishing houses

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Amanda Johansson; Tobias Schreiber; [2021]
    Nyckelord :Audiobooks; Publishing industry; Institutional Logics; Disruptive Technology; Legitimacy;

    Sammanfattning : Through a qualitative study, this thesis aims to investigate how Swedish publishers have managed the adoption of the disruptive audiobook innovation. Semi-structured interviews were held with nine managers in Swedish publishing houses. LÄS MER