Sökning: "Dansundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 93 uppsatser innehållade ordet Dansundervisning.

  1. 11. Dans, självförtroende och självkänsla : En fenomenologisk studie om danselevers upplevelse i dansundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Tilde Naglitsch; [2022]
    Nyckelord :Student perspective; dance education; self-concept; self-efficacy; Studentperspektiv; dansundervisning; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : This study examines how dance education can affect a dance student’s self-efficacy and self-concept. The purpose is to shine light on the students perspective on their education. LÄS MER

  2. 12. Möjligheterna med användning av motion capture för pedagogik i dans

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Stina Strandberg; Saga Palmér; [2022]
    Nyckelord :Motion capture; virtual reality; Folkdans; digitalisering; visualisering;

    Sammanfattning : The use of motion capture, virtual reality and 3D animation are widely used within the entertainment sector, and simulation for training in a variety of industries. As the knowledge and technology for digital visualizations are continuously improving, the interest and areas of application are growing as well. LÄS MER

  3. 13. Min "safe zone" : - en kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers erfarenheter av att kroppsligt bebo och expandera i dansundervisning

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Kristin Sandström; [2022]
    Nyckelord :dansundervisning; danssal; förväntningar; normer; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate secondary education students’ experiences of inhabiting and expanding in dance education. The method used was semi-structured interviews and queer phenomenology was the theoretical approach. The results showed that students experience many expectations in dance lessons. LÄS MER

  4. 14. Att dansa fram en plats : Om dansundervisning och skolans rum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Klara Degerman; [2022]
    Nyckelord :architecture; artistic approach; educational space; hermeneutics; life-world; arkitektur; hermeneutik; konstnärligt förhållningssätt; livsvärld; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks förhållandet mellan dansundervisning och de platser där de äger rum, i huvudsak skolans danssalar. Genom att intervjua danslärare och elever på gymnasiets estetiska program, samt göra observationer i skolmiljöer, ställs frågor om hur dansundervisningen å ena sidan påverkas av den plats där den äger rum å andra sidan kan påverka eller utforska dessa platser. LÄS MER

  5. 15. Dans med svåra steg? : Hur idrottslärare arbetar med och bedömer sina elevers danskunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sammy Nemer; Jon Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Assessment; Bourdieu; Curriculum theory; Dance; Grades; Physical education; Physical education teachers; Bedömning; Betyg; Bourdieu; Dans; Idrott och hälsa; Idrottslärare; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt behöriga idrottslärare bedömer och betygsätter elever i idrott och hälsa gällande dans men även hur de arbetar med detta moment. För att undersöka detta avser studien besvara följande frågeställningar: ●      Hur arbetar idrottslärare med momentet dans i sin undervisning? ●     Hur bedömer idrottslärare eleverna formativt respektive summativt gällande dans? Totalt har sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts med behöriga idrottslärare på både grund- och gymnasieskolor i Skåne. LÄS MER