Sökning: "Decision making in Schools"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden Decision making in Schools.

  1. 1. En kvantitativ studie om dagens tillgänglighet av droger samt risk-/ och skyddsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Nathalie Edfeldt; Klara Håkanson; [2024]
    Nyckelord :adolescent; youth; drug use; normativity; group-behavior; peer-influence; social media; social learning; availability; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine drug availability and social risk- and safety factors regarding adolescents' drug use. The method used for this study was a survey, with 140 students from Helsingborg's high schools as respondents, allowing a quantitative analysis. The theory used in this study was Albert Bandura's social learning theory. LÄS MER

  2. 2. Elever saknar erfarenhet av skolans narkotikaförebyggande insatser - En kvantitativ studie om gymnasieelevers erfarenheter av och uppfattning om narkotikaförebyggande insatser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sanna Svensson; Hannah Jarnehammar; [2023]
    Nyckelord :Support; drug prevention; cannabis; high school students; adolescence; Social Sciences;

    Sammanfattning : It is important to investigate and better understand what drug prevention interventions look like for young people in society. The purpose of the study was to investigate adolescents' experiences of and perception of the support and prevention efforts that are available for them. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av inflytande på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Irena Pesic Stankovic; Lina El Masri; [2023]
    Nyckelord :children s rights; participation; democracy; phenomenology; influence; barns rättigheter; delaktighet; demokrati; fenomenologi; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera elevers upplevelser av inflytande. Vårt mål var även att lyfta elevernas rätt till att yttra sina åsikter om fritidsverksamheten. Tidigare forskning visar att fritidshemslärare tar upp vikten av lyssnande och att möta eleverna på deras nivå i sin verksamhet. LÄS MER

  4. 4. "Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values Education; civics; fostering; fundamental values and fostering Education; Värdegrundsuppdraget; samhällskunskap; demokratifostran; värdegrund och fostransuppdraget;

    Sammanfattning : Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. LÄS MER

  5. 5. "Misstanke betyder inte att vi ska ha några bevis" : En kvalitativ studie om skolkuratorers arbete i samband med att de misstänker att ett barn far illa

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Martyna Bornikowska; Rebecca Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Report of concern; school counselor; suspicion; abuse; neglect; Orosanmälan; skolkurator; misstanke; våld; omsorgsbrister;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate school counselors' work with issues related to concerns that a child is being harmed due to abuse or neglect, and what they believe affects their decision to submit or not to submit a report of concern. The study uses a qualitative method with semi structured interviews. LÄS MER