Sökning: "Design för synskadade"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Design för synskadade.

  1. 1. Exploration of Sound Design and Sound Representation Techniques for Improving Inclusiveness, Player Performance, and Player Experience in Video Games

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Benjamin Esdor; [2023]
    Nyckelord :Sound Design; Audio Cues; Video Games; Inclusiveness; Visual Impairment; Deaf and Hard of Hearing; Ljuddesign; Ljudsignaler; Videospel; Inkludering; Synskadade; Döva och hörselskadade;

    Sammanfattning : This study aimed to explore sound design and sound representation techniques to strengthen the inclusion of players with sensory disabilities alongside non-disabled players. Additionally, it aimed to identify characteristics in inclusiveness components for video games. LÄS MER

  2. 2. “Det borde en seende också förstå att det inte funkar” : En studie om tillgänglighet för synskadade i grafiskt material.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Sofia Hall; Lina Sandén; [2023]
    Nyckelord :Graphic identity; information design; UX design; accessibility template; WCAG; corporate identity; visual communication; usability test; design; Grafisk profil; informationsdesign; UX-design; tillgänglighetsmall; WCAG; företagsidentitet; visuell kommunikation; användbarhetstest; formgivning;

    Sammanfattning : I takt med teknologins utveckling växer även klyftan mellan visuellt innehåll och synskadade användare, då visualitet är den primära källan för informationsdesign. Denna artikel har som ändamål att undersöka hur en designer kan anpassa sin design och designprocess för att öka inkluderingen och minska kunskapsluckan. LÄS MER

  3. 3. Board Games Beyond Sight : Inclusive Board Game Design with Focus on Visual Impairment

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Linnea Blomqvist; Luca Jakabovics; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This report presents a master's degree project in Industrial Design Engineering at KTH Royal Institute of Technology in collaboration with ION Game Design. The purpose was to enhance the social inclusion of visually impaired individuals through board games by supporting and inspiring board game designers to bridge the gap between the visually impaired and sighted players by means of creating a more inclusive gaming experience for everyone. LÄS MER

  4. 4. Gestalta för synskadade : en tillgänglighetsanpassad park

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Herta Nellrup; [2023]
    Nyckelord :tillgänglighetsanpassa; tillgänglighet; synskadade; parker;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks hur parker kan tillgänglighetsanpassas. Syftet med arbetet är att öka förståelsen för vad synskadade behöver i en park för att trivas samt kunna vistas i och använda parken på önskat vis. För att undersöka och få svar på frågeställningarna görs en litteraturstudie. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av stöd för synskadade med hjälp av AI och datorseende : Designprinciper för icke-visuella gränssnitt

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :William Schill; Philip Berngarn; [2022]
    Nyckelord :Design principles; interactive systems; nonvisual interfaces; artificial intelligence; AI; computer vision; object detection; visual impairment; aid; Designprinciper; interaktiva system; icke-visuella gränssnitt; artificiell intelligens; AI; datorseende; objektdetektering; synskada; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att undersöka och identifiera lämpliga designprinciper för interaktiva system med icke-visuella gränssnitt. Genom att utveckla och ta fram ett hjälpmedel för synskadade människor med hjälp av AI och datorseende, är det möjligt att identifiera och utvärdera viktiga designprinciper. LÄS MER