Sökning: "Emil Haglund"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Emil Haglund.

  1. 1. Bundenhet av ansvarsavgörandet vid avgörande av enskilt anspråk – Hur det enskilda anspråkets relation till brottet påverkar tillämpningen av rättegångsbalkens 29 kap. 6 § 3 men.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Emil Haglund; [2023]
    Nyckelord :processrätt; enskilt anspråk; RB 29 kap. 6 §; NJA 2019 s. 845; T 1106-22; omröstningsregeln; oskyldighetspresumtionen; ekmr; NJA 1962 s. 469; beviskrav; bevisbörda; kumulation; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The purpose of the essay is to examine when a court is to be considered bound by its decision regarding the question of guilt when ruling on a private claim (enskilt anspråk) in the same proceeding. To understand this, a rule in chapter 29, section 6, paragraph 3 of the Swedish Code of Judicial Procedure (rättegångsbalken) is examined, as well as how the presumption of innocence in the European Convention on Human Rights (ECHR) affects the legal situa-tion. LÄS MER

  2. 2. Organizational Knowledge Transfer : Exploring possibilities for improvements in knowledge transfer processes within R&D departments

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Kristoffer Haglund; Emil Johnsson; [2022]
    Nyckelord :Absorbing knowledge; collaboration; communication; knowledge transfer; knowledge domain; organization; research and development; spreading knowledge;

    Sammanfattning : Research has established when transferring knowledge, a gap occurs between the sender and receiver due to different expertise. Research has, however, not enlightened how an organization consisting of multiple development departments ensures that individuals with different expertise have the prerequisites needed to transfer knowledge across knowledge domains. LÄS MER

  3. 3. Industrial Internet of Things Collaborations : A Contingency Framework for Smart Grid Development in Renewable Energy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Leo Haglund; Emil Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Smart Grids; IT; OT; Integration; Industrial IoT; Innovation Ecosystems; Collaboration; Challenges; Contingency Framework; Utility ;

    Sammanfattning : Purpose - As energy demand increases in tandem with an increasing climate crisis, the world runs towards renewable energy generation. Within the area of Industrial Internet of Things (IIoT) there are a multitude of opportunities that should be capitalized on, but this requires an integration of the connected systems of Information Technology (IT) and the governing systems of Operational Technology (OT). LÄS MER

  4. 4. Den gröna obligationens premie : En studie om den gröna svenska obligationsmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kezia Krog; Emil Haglund; [2021]
    Nyckelord :Green Bond; premium; spread; YTM; sustainable investments; Grön obligation; premie; spread; YTM; hållbara investeringar;

    Sammanfattning : Hållbarhet är i fokus och hållbara investeringar är en förutsättning för att utvecklingen av det globala hållbarhetsarbetet ska lyckas. Ett hållbart investeringsalternativ är gröna obligationer, som idag är en efterfrågad produkt av investerare. LÄS MER

  5. 5. Lärares användande av IKT i undervisningen : En intervjustudie med lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Emil Hallman; Magnus Haglund; [2018]
    Nyckelord :ICT; further education; teachers; pre-school class; primary education; digital competence; teaching; digitalization; IKT; fortbildning; lärare; F-3; digital kompetens; undervisning; digitalisering;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lärares användning av IKT i olika ämnen av deras undervisning från förskoleklass till år tre. Genom intervjuer har data samlats in och sedan tematiskt analyserats. Studien fokuseras på i vilket syfte IKT används i undervisningen och vilka faktorer som anses påverka implementeringen av IKT i undervisningen. LÄS MER