Sökning: "En-till-En"

Visar resultat 21 - 25 av 208 uppsatser innehållade ordet En-till-En.

  1. 21. Kan tidig intensiv läsundervisning främja god läsutveckling? : Speciallärare och specialpedagoger berättar om sina erfarenheter av sitt arbete med elever i förskoleklass till årskurs 3.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Beatrice Holmström; Eva Bertils Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :avkodning; fonologisk medvetenhet; god läsutveckling; kartläggning av läsförmåga; The Simple View of Reading; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sedan 1 juli 2019 har ett tillägg i skollagen tillkommit om en garanti för tidiga stödinsatser för att garantera att eleverna når upp till kunskapskraven i årskurs 3. Syftet med denna studie är att öka vår förståelse av hur speciallärare och specialpedagoger strukturerar sin tidiga läsundervisning med anledning av den nya skollagen, som garanterar tidiga stödinsatser innan årskurs 3 är slut. LÄS MER

  2. 22. Karaktärer, känslor och konversationer är ingenting för mig : En kvalitativ studie om hur fyra lärare behandlar skönlitterära texter för elever inom autismspektrumstillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Sveningsson; [2021]
    Nyckelord :autism; reading strategies; fiction genre; storytelling; homework; primary school; autism; lässtrategier; skönlitteratur; karaktärer; läxor; grundskola;

    Sammanfattning : Elever som har funktionsvariationen autismspektrumstillstånd har kognitiva nedsättningar som kan försvåra förståelsen av ett textinnehåll i skönlitterär genre. Elever med funktionsvariationen kan vara duktiga på att avkoda text. LÄS MER

  3. 23. Närhet och distans i instrumentalundervisning på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonas Björk; Olle Broström; [2021]
    Nyckelord :Relationship skills; Persona; Professionality; One-to-one tuition; Primary and secondary relations; Relationskompetens; Persona; Professionalitet; En-till-en undervisning; Kulturskola; Närhet och distans;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur sex musiklärare inom ’en-till-en’ undervisning förhåller sig till att skapa och upprätthålla en relation gentemot deras elever i kulturskolan. Tidigare studier föreslår att lärare måste upprätthålla en komplex tvådelad relation som både tillhandahåller den auktoritära- och den personliga lärarrollen. LÄS MER

  4. 24. Användning av digitala verktyg i Sveriges lågstadieskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Hanna Mattsson; Alaa Al-Aboudi; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; en-till-en; svenskämnet; konstruktivistisk inlärningsteori; TPACK; lågstadieelever; lågstadielärare.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur tillgången och användning av digitala verktyg ser ut i de svenska skolorna. Fokus ligger på faktorer som lärarnas ålder, länet de arbetar i, deras utbildning och arbetslivserfarenhet. Det teoretiska ramverket som studien grundar sig på är den konstruktivistiska inlärningsteorin och TPACK. LÄS MER

  5. 25. Intensiv lästräning med läslistor : En interventionsstudie med Wendick-modellen i årskurs 7

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Carlmyren; Anna Olsson; [2021]
    Nyckelord :Avkodning; intensivläsning; läslistor; läsintervention; läs- och skrivsvårigheter; motivation; Wendick-modellen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur intensiv lästräning med läslistor kan förändra avkodnings­förmågan hos elever med avkodningssvårigheter i årskurs 7. Vidare syftade studien till att undersöka elevernas upplevelse av att lästräna med läslistor samt huruvida deras läsmotivation påverkas. LÄS MER