Sökning: "Estetiska Lärprocesser"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Estetiska Lärprocesser.

  1. 1. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Malin Sannel; [2022]
    Nyckelord :Earth emotions; arts-based environmental education; Estetiska lärprocesser; den ekologiska krisen; att vara i dialog med världen; bildpedagogik; miljöundervisning; känslor; klimat; skapande; lärande; ungdomar;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på estetiska och multimodala lärprocesser inom ämnet svenska, åk 1-3 : En kvalitativ studie om lärares synpunkter kring estetiska och multimodala lärprocesser i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Ekelund; [2021]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; Multimodality; Aesthetic teaching; Multimodal teaching; The Swedish subject; Learning by doing; Estetiska lärprocesser; Multimodalitet; Estetisk undervisning; Multimodal undervisning; Svenskämnet; Learning by doing;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vilka förhållningssätt verksamma lärare har till svenskundervisning som genomförs med estetiska och multimodala lärprocesser inom årskurs 1 – 3. För att ta reda på detta har en kvalitativ intervjustudie utförts, där åtta verksamma lärare deltagit som är aktiva inom skolans verksamhet, årskurs 1–3 och undervisar i ämnet svenska. LÄS MER

  3. 3. Högläsning av barnlitteratur kombinerat med estetiska lärprocesser i språkutvecklande syfte : Förskollärares arbete med barns språkutveckling i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Frida Dahl; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; högläsning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie är skriven med syftet att bidra med kunskap om hur förskollärare påstår sig kombinera högläsning med estetiska lärprocesser för att stimulera barns språkliga utveckling. Studiens empiri baseras på en kvalitativ studie som skett genom telefonintervjuer med fem förskollärare utifrån en semistrukturerad intervjuform vilket möjliggjort att följdfrågor har kunnat ställas. LÄS MER

  4. 4. Tidsslöjd och tid för slöjd : Kan kunskap om elevers tidsuppfattning användas för att stödja estetiska lärprocesser?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Eriksson; [2019]
    Nyckelord :aesthetic learning processes; intermediate stage; school subject sloyd; time perception; flow; kreativitet; metakognition; objektiv tid; reflektion;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to investigate how knowledge about pupils' perception of time can be used to support aesthetic learning processes, specifically learning in the school subject sloyd. Sloyd involves a form of complex learning that utilises cognitive and motor processes as well as affective ones, which creates a good foundation for the kind of in-depth learning that requires time. LÄS MER

  5. 5. Kan vi leka en saga nu?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Thorsén Mogensen; Eva Wendel; [2013]
    Nyckelord :berättande; dramapedagogik; gestaltning; förskola; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärprocesser kring berättande och gestaltning i förskolan. Den genomförs då vi upplever ett behov av fördjupad kunskap inom området. Vi anser att de estetiska lärprocesserna är viktiga och önskar föra in mer av berättande och gestaltning i den ordinarie verksamheten i förskolan. LÄS MER