Sökning: "school subject sloyd"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden school subject sloyd.

  1. 1. Teori i praktiken : Lärare, deras elever och de teoretiska aspekterna i textilslöjden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Textilvetenskap

    Författare :Linn Otterclou; [2023]
    Nyckelord :Textile sloyd; theory in a practical field; passing of knowledge; socioculturaltheory; Lgr22;

    Sammanfattning : This study investigates how teachers in the Swedish school subject textile sloyd uses andpasses theoretical knowledge in a subject where the practical aspects usually have the upperhand. In addition, the study also investigates how teachers interpret how their studentsexperiences the theoretical parts of the subject. LÄS MER

  2. 2. Från demonstration till individuell kunskap : en studie om samspelet mellan kommunikation och inlärning med fokus på ämnet slöjd

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Morgan Mattisson; Emil Persson; [2020]
    Nyckelord :sloyd; demonstration; learning; smooth transition; understanding; VAK; visual; auditory; kinesthetic; learning style; learning strategies; rhetoric; leadership; slöjd; demonstration; inlärning; genomgång; övergång; förståelse; VAK; visuell; auditiv; kinestetisk; inlärningsstil; lärstrategier; retorik; ledarskap;

    Sammanfattning : I denna studie försöker vi finna svar på hur en praktisk lärardemonstration kan utföras på ett pedagogiskt vis. Vi undersöker även övergången från den stund som domineras av läraren till den stund som utmärks av individuellt elevarbete. LÄS MER

  3. 3. Elever i behov av slöjd? : -om slöjdämnets förutsättningar att möta elever i behov av stöd

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sarah Rangstrand Hjort; [2020]
    Nyckelord :Accessibility; activity theory; clarifying education; sloyd; special education; students in need of support.;

    Sammanfattning : Rangstrand Hjort, Sarah (2020). Students in need of sloyd? - About the sloyd subject’s abilities to meet students in need of support. (Elever i behov av slöjd? - Om slöjdämnets förutsättningar att möta elever i behov av stöd). LÄS MER

  4. 4. KURSPLANEN I UNDERVISNINGEN : En studie om slöjdlärares förhållande till kursplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ellinor Landmark; [2020]
    Nyckelord :Läroplansteori; Lgr 11; Slöjd.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the understanding of which attitudes teachers in the Swedish school subject sloyd have to the revision of the curriculum and in which way the revision can reform the practical teaching in the classroom. The study deals whit questions about what sloyd teachers regard as the most important aim with the education, how they use the curriculum when they choose witch material they use as knowledge in their classroom and which practical consequences the revision of the curriculum will have in their teaching. LÄS MER

  5. 5. Tidsslöjd och tid för slöjd : Kan kunskap om elevers tidsuppfattning användas för att stödja estetiska lärprocesser?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Eriksson; [2019]
    Nyckelord :aesthetic learning processes; intermediate stage; school subject sloyd; time perception; flow; kreativitet; metakognition; objektiv tid; reflektion;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to investigate how knowledge about pupils' perception of time can be used to support aesthetic learning processes, specifically learning in the school subject sloyd. Sloyd involves a form of complex learning that utilises cognitive and motor processes as well as affective ones, which creates a good foundation for the kind of in-depth learning that requires time. LÄS MER