Sökning: "socionomer verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden socionomer verktyg.

  1. 1. Jaget som verktyg : En explorativ studie om hur socionomers syn på klienter relaterar till socialtjänstensspecialiseringsgrad

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Stina Vestin; [2022]
    Nyckelord :Social worker; social service; city and countryside; constructive grounded theory; holistic view; specialized organization; generalized organization; Socionom; socialtjänst; stadoch landsbygd; konstruktivistisk grundad teori; helhetssyn; specialiserad organisation; generalistisk organisation;

    Sammanfattning : Skiljer sig arbetsupplevelserna för socionomer beroende på om de arbetar inom socialtjänsten i storstäderna eller ute på landsbygden? Det var frågor som denna som inledde uppsatsskrivandet. Detta mynnade slutligen ut i syftet att undersöka socionomers beskrivningar av sina klienter och om dessa har någon koppling till organisationens struktur. LÄS MER

  2. 2. Socialsekreterarnas upplevelser på hur utbildning har förberett dem på att hantera arbetsbelastning i sin profession samt hur arbetsbelastningen hanteras på plats i yrket- med fokus på beteendevetare och socionomer : En kvalitativ undersökning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Armina Ramic; Jasmina Sadoon; [2020]
    Nyckelord :Workload; social worker; behavioural science; stress; burnout; former education; KASAM; coping; coping mechanisms; sociology.; Arbetsbelastning; socialsekreterare; beteendevetare; socionom; stress; utbrändhet; utbildningsbakgrund; KASAM; Coping; copingstrategier;

    Sammanfattning : Socialsekreterarnas arbetsmiljö och arbetsbelastning har i flera år uppmärksammats i hopp om förbättring. Detta kan man finna i mängder forskningsstudier och andra rapporter, både från idag, tio år tillbaka och längre. LÄS MER

  3. 3. "Man kan se det som samhällets misslyckande" : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare inom individ och familjeomsorg arbetar för att bryta det sociala arvet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Tobias Mastling; Paula Erlingsson; [2020]
    Nyckelord :Intergenerational relationships; social heritage; social workers; individual and family care; Intergenerationella samband; socialt arv; socialsekreterare; individ- och familjemosorg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur socialsekreterare inom individ och familjeomsorgen (IFO) i två kommuner i Värmland arbetar för att bryta det sociala arvet. Vi använder oss utav en kvalitativ metod för att uppnå studiens syfte. Studien bygger på intervjuer med sju yrkesverksamma socionomer, där samtliga är verksamma inom IFO. LÄS MER

  4. 4. DEN MANLIGE SOCIONOMEN EFTER #METOO – PROBLEM ELLER LÖSNING? En kvalitativ fokusgruppstudie bland manliga socionomstudenter vid Göteborgs universitet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Andreas Beskow; Carl Hoffmeister; [2018-12-14]
    Nyckelord :#Metoo; #Orosanmälan; Socialt arbete; Socionom; Socionomstudent; Socionomprogram; Manlig; Man; Män; Maskuliniteter; Kön; Genus;

    Sammanfattning : Manliga socionomer tillhör en minoritet, såväl på universitetens socionomprogram som i yrkeslivet. Det talas ofta om behovet av fler män inom socialt arbete. LÄS MER

  5. 5. Att öppna vägar genom kaos : Uppdrag och nätverk kring förskolebarn som upplevt trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Helena Bergman; [2014]
    Nyckelord :human development; human ecology; networks; pre-school; post traumatic stress disorder; PTSD; resilience; social ecology; trauma; förskola; posttraumatiskt stress-syndrom; PTSD; resiliens; samverkan; trauma; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Följande undersökning behandlar förskolans uppdrag och samverkan kring barn som upplevt trauma. Syftet är att undersöka hur olika professionsföreträdare för yrken närliggande förskolepersonalens (BVC-sjuksköterskor, socionomer, förskolepsykologer & förskolechefer) upplever förskolans roll i arbetet med barn som drabbats av trauma. LÄS MER