Sökning: "Flerspråkig möjligheter"

Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden Flerspråkig möjligheter.

  1. 6. Flerspråkighet i förskolan : Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alaa Monsor; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism in preschool- teachers work with multilingual children s language development.; Flerspråkighet; förskola; förskollärares arbetssätt; förskollärares arbetsform; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om flerspråkighet iförskolan med fokus på förskollärarnas arbetssätt för barns språkutveckling. Antalet flerspråkiga barn ökar i förskoleverksamhet då de har olika bakgrund och använder olika språk (Skolinspektionen 2017, s. LÄS MER

  2. 7. DIGITALA VERKTYG OCH FLERSPRÅKIG UNDERVISNING I FÖRSKOLAN En systematisk litteraturöversikt om barn och lärares användning av digitala verktyg och digital kompetens i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Yomna Ibrahim; [2022-10-19]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens; flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet för denna systematiska översiktsstudie är att undersöka vad som framkommer i tidigare forskning om barns och lärares digitala kompetenser och användning av digitala verktyg i arbetet med flerspråkighet i förskolan. I studien inkluderas 11 analyserade artiklar. LÄS MER

  3. 8. “Vi kan ju inte ha modersmålsundervisning, men vi kan erbjuda möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan främja flerspråkande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carolina Falk; Emma Anderlycke; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; digitala bilderböcker; gränsöverskridande; identitetsutveckling; interkulturalitet; kommunikation; modersmål; Polyglutt; translanguaging; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan användas som ett pedagogiskt verktyg i arbetet med inkludering av flerspråkighet. Metoden var en kvalitativ studie med intervjuer och observationer av fyra förskollärare som arbetar i en flerspråkig miljö. LÄS MER

  4. 9. Lärares upplevelser av undervisning av flerspråkiga elever inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Felicia M. Strinnholm; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig undervisning; lärarintervjuer; svenska; transspråkande; år f–3;

    Sammanfattning : Det flerspråkiga klassrummet är i dagens samhälle ett faktum inom skolan och läraresförhållningssätt till denna flerspråkighet är avgörande för hur eleverna utvecklas inomspråkundervisningen. I denna kvalitativa intervjustudie undersöks lärares förhållningssätt tilltransspråkande i praktiken inom svenskämnet, samt vad lärarna ser som orsaker till sittförhållningssätt. LÄS MER

  5. 10. Pedagogers arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling med hjälp av litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Suado Dawod Omar; Sabina Nises; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; children s literature; preschool children; preschool teachers; translanguaging; sociocultural perspective; Flerspråkighet; barnlitteratur; förskolebarn; förskollärare; translanguaging; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens internationaliserade samhälle lever vi i en mångkultur som präglas av olika kulturer och språk. Förskolan blir en social mötesplats där kultur och språk samverkar med hjälp av barn, pedagoger och vårdnadshavare. LÄS MER