Sökning: "Formative assesment"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Formative assesment.

  1. 1. Formativ bedömning i historieämnet : En kvalitativ intervjustudie av lärares uppfattningar om formativ bedömning i historieämnet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lasha Zakaidze; [2020]
    Nyckelord :Formative assesment; History; History conscious; Method; Formativ bedömning; Historia; Historiemedvetande; Metod;

    Sammanfattning : In my research, I conducted semi-structured interviews with the help of a qualitative method to investigate how formative assessment is applied by teachers and what the pros and cons they experience there are. The interviewed teachers have presented several different methods and strategies for how they apply formative assessment in the history subject, they have also presented the advantages and disadvantages of formative assessment in the history subject. LÄS MER

  2. 2. En unik samtalskarta : En fallstudie om delaktighet i undervisning och kunskapsbedömning på en gymnasiesärskolas individuella program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Xiaoyu Wang; [2019]
    Nyckelord :individual program in special needs upper secondary school; AAC; communication; participation; formative assessment; central content of the syllabus; required knowledge level; Gymnasiesärskolans individuella program; AKK; kommunikation; delaktighet; formativbedömning; centrala innehåll i kursplanen; kunskapskravs nivå;

    Sammanfattning : Elevers delaktighet och förmågan att kunna kommunicera är två grundläggande faktorer som kan påverka elevers framtid. För att elever med olika kommunikationsformer ska kunna vara delaktiga i sin lärprocess krävs att det finns tillgång till varierande kommunikationssätt. LÄS MER

  3. 3. Matematikyftet, vad hände sen? : En studie kring Matematiklyftets inverkan på ett arbetslags bedömningsarbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Wilhelm; [2015]
    Nyckelord :Peer learning; formative assessment; Matematiklyftet; kollegialt lärande; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur ett arbetslags förutsättningar och uppfattningar om kollegialt lärande och formativ bedömning har påverkat deras undervisning efter att ha deltagit i Matematiklyftet. Arbetslaget samt deras rektor har intervjuats och en analys av de texter som behandlar bedömning från två moduler i Matematiklyftet har genomförts för att svara på syftet. LÄS MER

  4. 4. Lärares didaktiska reflektioner kring En-till-En : Pedagogers uppfattningar om högre måluppfyllelse hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lars Utter; [2012]
    Nyckelord :One-to-One; didactics; pedagogy; attatiment; communication; formative assesment.; En - till - en; didaktik; pedagogik; måluppfyllelse; Delade dokument; Formativ bedömning; Informationssökning; Foto; film; TV och ljud; Digitala presentationer; datorpedagogik; Fortbildning;

    Sammanfattning : The purpose with this paper is to study the function of computer, in the teaching of One-to-One.   To get information and answers to the purpose and issues, a number of educators were interviewed. Research and literature in the field have been studied. LÄS MER

  5. 5. "En dum fråga får ett dumt svar...klart man tänker sig för innan man frågar" : Ett elevperspektiv av sambandet mellan formativ bedömning och lärande i ett yrkessammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Sabina Knutsson; [2012]
    Nyckelord :Assessment in secondary schools; formative assessment; learning; proximal development zone; professional context; professionalism; Bedömning i gymnasieskolan; formativ bedömning; lärande; proximal utvecklingszon; yrkessammanhang; yrkeskunnande;

    Sammanfattning : I studien undersöks sambandet mellan elevers upplevelser av lärarnas formativa bedömningar och effekten av lärandet i ett yrkessammanhang. Tidigare forskning visar att kommunikation kring lärandet är viktigt för att en vidare utveckling ska ske. LÄS MER