Sökning: "Gambia music"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Gambia music.

  1. 1. “Shout to the people the reality, and they dance it!” : A case study on the synergies and challenges between music, youth empowerment, sustainable development and social change in the Gambia

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elias Rådelius; [2016]
    Nyckelord :music; sustainability; development; communication for development; social change; music education; youth; freedom of expression; artistic expression; The Gambia; musik; hållbarhet; utveckling; kommunikation; social förändring; musikundervisning; ungdomar; yttrandefrihet; konstnärlig frihet; Gambia;

    Sammanfattning : This case study examines the role of music and music-making for the youth in Brikama, the Gambia in terms of freedom of expression, sustainable development and social change. The study is situated within a project where young musicians with different backgrounds wrote and recorded their own songs during workshops with established musicians. LÄS MER

  2. 2. Djembe och Sabar i Sverige. Hur upplever förmedlare av två västafrikanska musik- och danstraditioner sina möten med det svenska musiksamhället?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Ringdahl; [2014]
    Nyckelord :Music Education; Educational Science; informellt lärande; formellt lärande; musikundervisning; Djembe; Sabar; västafrikansk dans och musik; kulturella möten; kulturell identitet; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; West African music and dance; cultural identity; cultural encounters; informal education; formal education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förmedlare, i detta fall välutbildade och erfarna lärare, dansare och musiker inom de västafrikanska traditionerna Djembe och Sabar upplever sina möten med det svenska musiksamhället när de lär ut och praktiserar dessa traditioner i Sverige. Den viktigaste forskningsfrågan är därför: Vad berättar förmedlare av de västafrikanska musik- och danstraditionerna Djembe och Sabar om sina möten med publik och elever i Sverige? Detta är en kvalitativ studie som baseras på intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Lekfullt lärande och magiska rytmer? : Erfarenheter från en resa till byn Berefet i Gambia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Tove Fjällborg; Ulrika Olsson; [2011]
    Nyckelord :The Gambia; music teaching; music ethnology; tradition; Gambia; musikundervisning; musiketnologi; tradition;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musik används och lärs ut i den lilla byn Berefet i Gambia. Under ett första besök i byn tyckte vi oss nämligen se att barn och vuxna musicerade med stor glädje och kunskap. LÄS MER

  4. 4. Det sammanhållande kittet – Musikens betydelse för en liten by i Gambia

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Peter Broch; [2010]
    Nyckelord :Gambia; griot; music ethnology; sabar; wolof; musiketnologi; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: The unifier of Njawara – The importance of music in a small Gambian village. The purpose of the present study is to find out how music integrates the Wolof village of Njawara. The study is based on interviews and field studies made as a participating observer in Njawara during two months in 2009-2010. LÄS MER

  5. 5. Traditional Music in the Gambia : the role of traditional musicians in a society of change

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen Musikhögskolan Ingesund

    Författare :Helena Öryd; [2008]
    Nyckelord :Gambia; tradtional music; oral tradition; oral historians; Jali; Griot; Gambia; traditionell musik; oral tradition; Jali; griot;

    Sammanfattning : The aim of this research is to find out more about traditional music in Gambian society, to get a wider view of the tradition and what is happening to traditional music in a modern society. Furthermore, I want to find out if the informers consider that the traditional music is fading away from the society and if, in that case, any actions are being taken to preserve the tradition. LÄS MER