Sökning: "Grading framework"

Visar resultat 21 - 25 av 57 uppsatser innehållade orden Grading framework.

  1. 21. Bedömning av engelska i ljuset av Betygsutredningens förslag : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Malin Beskow; Josefine Bergström; [2021]
    Nyckelord :Betygsutredningen 2018; ämnesbetyg; formativ bedömning; likvärdighet; lärarkognition.;

    Sammanfattning : The Swedish school system has undergone some major transformations during the last thirty years. Another alteration is currently in the making, suggested by Betygsutredningen 2018, on behalf of the Swedish government, with some of the changes due to come into practice at the start of the 2022 autumn term. LÄS MER

  2. 22. Likvärdig bedömning : En kvalitativ undersökning om bedömning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Pontus Blad; [2020]
    Nyckelord :Equivalent assessment; co-assessment; interpretation space];

    Sammanfattning : It is stated in the School Act that the Swedish school should work towards providing an education of equal quality. Teachers are confronted with ethical considerations when assessing and grading. LÄS MER

  3. 23. Lärarperspektiv på lärande och inkludering : En sociologisk studie om högstadielärares erfarenheter av nyanlända elevers förutsättningar för lärande och inkludering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Amanda Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Nyanlända elever; socialkonstruktivism; interaktionism; inkludering; betygsättning; reguljär undervisning; särskild undervisning;

    Sammanfattning : This study examines secondary schoolteachers’ experiences regarding the conditions for learning and inclusion that the Swedish school system offers newly arrived students. The results suggest that the framework and guidelines for learning and inclusion are seen by the teachers as both enabling and restricting. LÄS MER

  4. 24. För en ekonomiskt och ekologiskt hållbar ekonomi : En studie av grön finansiering inom bygg- och anläggningsbranschen, idag och i framtiden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karl Mets; Lucas Alm; [2020]
    Nyckelord :Green financing; Regulations; Financial benefits; Short and long term; Grön finansiering; Regleringar; Finansiella fördelar; Kort och lång sikt;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Ökade växthusgasutsläpp och större klimatpåverkan speglar dagens samhälle allt mer. Bygg-och anläggningssektorn står idag för en femtedel av Sveriges totala klimatpåverkan och är en bransch som behöver ta steg framåt för att minimera den. LÄS MER

  5. 25. Lärares upplevelse av bedömning och betyg i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Rixman; Yvette Tholander; [2020]
    Nyckelord :Assessment; grades; dilemma perspective; primary school; upper secondary ´school; intellectual disability; compensatory perspective; critical perspective; Bedömning; betyg; dilemmaperspektiv; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; kompensatoriska perspektivet; kritiska perspektivet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva en grupp lärare i grundsärskolan och gymnasiesärskolan och deras upplevelser kring betyg och betygssättning, likvärdig bedömning samt om läroplanen upplevs anpassad för denna elevgrupp. I insamling av empirin har ett kvalitativt arbetssätt använts i form av semistrukturerade intervjuer med sju respondenter. LÄS MER