Sökning: "Hegemoni sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Hegemoni sociala medier.

  1. 1. "Boys focus on girls, men focus on money" : En kvalitativ analys av maskulinitetsideal på TikTok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Oscar Cassel Rousu; Oscar Öjling; [2023]
    Nyckelord :TikTok; Discourses; Masculinity; Hegemony; Recommendation algorithm; Social media; Gender norms; TikTok; Diskurser; Maskulinitet; Hegemoni; Rekommendationsalgoritm; Sociala medier; Könsnormer;

    Sammanfattning : The significant growth of the social media platform TikTok over the past years has led to trends being evoked on the platform. One trend, of which this study explores, is content related to ideals of masculinity that includes how men can change themself to become successful and achieve wealth. LÄS MER

  2. 2. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tindra Kirppu; Albin Moberg; Julia Ekman; [2023]
    Nyckelord :masculinity; TikTok; manosphere; trends; hegemony; representation; Multimodal critical discourse analysis; maskulinitet; TikTok; manosfär; trender; hegemoni; representation; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER

  3. 3. Jämförelse av tre läroböckers framställning av medier i högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johan Larsson; Ludwig Lilja Jensen; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur svenska läromedel för högstadiet framställer medier från 2010. För att uppnå detta har vi använt oss utav en kvalitativ innehållsanalys där vi granskat tre olika läroböcker. De läroböcker vi använt oss av är Digilär, Utkik och SO.S Samhälle Maxi. LÄS MER

  4. 4. Identitetens paradigm : En studie i profilens framväxt och dess användning i sociala medier i det postpolitiska samhället

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Emil Funcke; [2021]
    Nyckelord :Identity; profile; paradigm; hegemony; autenticity; sincerity; devotion; public; public sphere; profilicity; panopticism; history of ideas; Identitet; profil; paradigm; hegemoni; autenticitet; uppriktighet; hängivenhet; publik; offentlighet; profilicitet; panoptikonism; idéhistoria;

    Sammanfattning : The profile the individual creates on social media can be likened to a digital panopticon. How this profilicity has developed is examined by reviewing seven texts concerning the creation of identity. LÄS MER

  5. 5. “DET ÄR VÄL KLART ATT ALLA LIV RÄKNAS, MEN…” : En kritisk diskursanalys av högerextrema Alternativ för Sveriges språkbruk

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emilia Eriksson; Zana Mitrovicaliu; [2021]
    Nyckelord :Twitter; Black Lives Matter; högerpopulism; politik; Alternativ för Sverige; diskurs; sociala medier; subjektspositioner; hegemoni; motdiskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att utforska på vilket sätt representanter för Alternativ för Sverige (re)producerar högerpopulistiska diskurser i anslutning till Black Lives Matter demonstrationerna under sommaren 2020. Undersökningen ämnar skapa förståelse för hur subjektspositionen “svensk” konstrueras, hur en eventuell hegemonisk ståndpunkt utmanas ochhur den förstås inom de högerpopulistiska diskurserna, samt ta reda på vilket sätt mot diskurser konstrueras gentemot Black Lives Matter-rörelsen. LÄS MER