Sökning: "I enlighet med skolans värdegrund"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden I enlighet med skolans värdegrund.
1. Tusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämnet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Från höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad stärkts och bytt namn till “sexualitet, samtycke och relationer”. LÄS MER
2. Dystopin i svenskämnets värdegrundsarbete : Den didaktiskapotentialen i Hungerspelen, Den Utvalde och Leendet
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning: Skolans styrdokument fastställer att den svenska skolverksamheten har ett dubbelt uppdrag som innefattar både kunskapsuppdraget liksom värdegrundsuppdraget. Att använda sig av dystopisk skönlitteratur i svenskundervisningen kan förena dessa uppdrag eftersom den dystopiska genren ofta belyser omvärldsfrågor och dagens samhällsproblem. LÄS MER
3. ”Det gör ont i Wildas hjärta” – en undersökning om hur mobbning gestaltas i tre bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Mobbning är ett samhällsproblem som drabbar många barn i skolan. Det är vanligt förekommande i alla åldrar, och rapporter redovisar hur 60 000 barn i Sverige dagligen går till en skola som de inte känner sig trygg i. LÄS MER
4. Normer och läromedel : En undersökning om vilka normer som uttrycks i läromedel för lågstadiet i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet vi hade med denna studie var att undersöka och jämföra huruvida läromedel för matematik i årskurs 1-3 är i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag. Det som undersökts är hur kön, etnicitet, sexuell läggning, funktionsnedsättning och religion representerades i läromedel i matematik för årskurs 1-3 samt hur väl normer i dessa läromedel uttrycks och hur dessa överensstämmer med skolans värdegrund och uppdrag. LÄS MER
5. Normerande läseböcker i grundskolan? Om heteronormativitet i läromedel.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur genus konstrueras och gestaltas i läromedel för grundskolanstidigare åldrar. Påverkas läromedelstexterna av den heteronormativa ordningen och i så fall hur? Vad förmedlarläsebokstexten och hur stämmer dessa budskap med skolans värdegrund och uppdrag? Två läseböcker i svenska för årskurs 1 ochär analyserade och granskade utifrån ett queerteoretiskt perspektiv. LÄS MER