Sökning: "I enlighet med skolans värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden I enlighet med skolans värdegrund.

  1. 1. Tusen saker på bordet - “sexualitet, samtycke och relationer” i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Linnéa Axelsson; Sofia Bankeström; [2023-07-05]
    Nyckelord :bildlärare; läroplan; närbyråkrater; värdegrund; sexualitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : Från höstterminen 2022 gäller nya läroplaner i svenska grund- och gymnasieskolan. I läroplanernas inledande delar anges skolans värdegrund och uppdrag. I de förändrade styrdokumenten har kunskapsområdet sex- och samlevnad stärkts och bytt namn till “sexualitet, samtycke och relationer”. LÄS MER

  2. 2. Dystopin i svenskämnets värdegrundsarbete : Den didaktiskapotentialen i Hungerspelen, Den Utvalde och Leendet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Malcolm; [2019]
    Nyckelord :svenskämnet; grundskolan; skönlitteratur; dystopi; didaktisk potential; värdegrund;

    Sammanfattning : Inledning: Skolans styrdokument fastställer att den svenska skolverksamheten har ett dubbelt uppdrag som innefattar både kunskapsuppdraget liksom värdegrundsuppdraget. Att använda sig av dystopisk skönlitteratur i svenskundervisningen kan förena dessa uppdrag eftersom den dystopiska genren ofta belyser omvärldsfrågor och dagens samhällsproblem. LÄS MER

  3. 3. ”Det gör ont i Wildas hjärta” – en undersökning om hur mobbning gestaltas i tre bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Larsson; [2018]
    Nyckelord :Mobbning; bilderbok; samtal; skola.;

    Sammanfattning : Mobbning är ett samhällsproblem som drabbar många barn i skolan. Det är vanligt förekommande i alla åldrar, och rapporter redovisar hur 60 000 barn i Sverige dagligen går till en skola som de inte känner sig trygg i. LÄS MER

  4. 4. Normer och läromedel : En undersökning om vilka normer som uttrycks i läromedel för lågstadiet i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Henningson; Emelie Nordell; [2017]
    Nyckelord :lågstadiet; läromedelsanalys; värdegrund; normer; matematik;

    Sammanfattning : Syftet vi hade med denna studie var att undersöka och jämföra huruvida läromedel för matematik i årskurs 1-3 är i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag. Det som undersökts är hur kön, etnicitet, sexuell läggning, funktionsnedsättning och religion representerades i läromedel i matematik för årskurs 1-3 samt hur väl normer i dessa läromedel uttrycks och hur dessa överensstämmer med skolans värdegrund och uppdrag. LÄS MER

  5. 5. Normerande läseböcker i grundskolan? Om heteronormativitet i läromedel.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Olsson; [2011]
    Nyckelord :Hetereonormativitet; queerteori; genus; normkritis;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur genus konstrueras och gestaltas i läromedel för grundskolanstidigare åldrar. Påverkas läromedelstexterna av den heteronormativa ordningen och i så fall hur? Vad förmedlarläsebokstexten och hur stämmer dessa budskap med skolans värdegrund och uppdrag? Två läseböcker i svenska för årskurs 1 ochär analyserade och granskade utifrån ett queerteoretiskt perspektiv. LÄS MER