Sökning: "Illeris teori om lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Illeris teori om lärande.

  1. 1. FAKTORER SOM PÅVERKAR DET SYSTEMATISKA KVALITETSARBETET I FÖRSKOLAN

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Hansson; [2021-02-17]
    Nyckelord :lärande; kommunikation; organisation; ledarskap; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att undersöka och skapa en större förståelse för rektors/förskollärares/ barnskötarnas erfarenheter av ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. I fokus är vad som har genomförts i praktiken, vilka utmaningar och möjligheter de verksamma möter samt vilket stöd de har i det kollegiala arbetet samt av gällande styrdokument i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Distansarbete ur ett medarbetarperspektiv : Hur arbetsformen utmanar villkoren för lärande och kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linn Svegmar; Ida Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :distansarbete; medarbetare; lärande; kompetensutveckling; arbetsplatslärande; social interaktion; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka distansarbete som arbetsform ur ett med­arbetar­perspektiv för att därigenom kunna presentera hur distansarbete kan utmana villkoren för lärande och kompetensutveckling. Studien utfördes genom en kvalita­tiv metod med ett hermeneutiskt antagande där semistrukturerade intervjuer var grund­en för insamling av empiriskt material. LÄS MER

  3. 3. Medarbetares lärande ur ett chefsperspektiv : Hur skapar chefer förutsättningar för medarbetares lärande?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emilia Ehn; Lisa Westring; [2019]
    Nyckelord :Lärande; organisation; lärmiljö; medarbetare; chef;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur chefer skapar förutsättningar för att främja en lärmiljö som bidrar till medarbetares lärande. Studiens utgångspunkt baserades på Illeris (2004) teori om lärande i arbetslivet samt tidigare forskning kring problemområdet, lärmiljö. LÄS MER

  4. 4. Tillfälligt inhyrda medarbetares villkor för lärande i arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ebba Lund; Carin Sandgren; [2019]
    Nyckelord :bemanningsföretag; osäker anställningsform; inhyrd medarbetare; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur tillfälligt inhyrda medarbetare via bemanningsföretag upplever sina villkor för lärande på arbetsplatsen. Studien är kvalitativ och tar utgångspunkt ur Illeris (2015) teori om lärande. LÄS MER

  5. 5. BIDRA TILL ÄLDRES VÄLBEFINNANDE En studie om undersköterskors syn på kunskap och behov av kompetensutveckling inom hemtjänsten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marcus Gustavsson; [2017-04-07]
    Nyckelord :kunskap; kompetensutveckling; lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Undersöka synen på kunskap och behov av kompetensutveckling bland undersköterskor inom hemtjänstenTeori: Knud Illeris teorier om lärandets tre dimensioner innehåll, drivkraft och samspel samt hinder för lärande och kompetensutvecklingMetod: FokusgruppsintervjuerResultat: Undersköterskorna som intervjuats i studien har en stark drivkraft att bidra till att brukarna ska leva ett värdigt liv och känna välbefinnande. De vill använda och höja sina kunskaper för att möta varje enskild brukares behov av stöd och hjälp. LÄS MER