Sökning: "Instrumental Teaching"

Visar resultat 16 - 20 av 115 uppsatser innehållade orden Instrumental Teaching.

  1. 16. "Vad ska det vara bra för?" : En kvalitativ intervjustudie om improvisationens plats i den högre klassiska instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Filip Pontelius; [2022]
    Nyckelord :musical learning; classical music; improvisation; hermeneutics; interviews.; musikaliskt lärande; klassisk musik; improvisation; hermeneutik; intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa intervjustudien är att undersöka vilken relation lärare inom den högre klassiska instrumentalundervisningen har till improvisation, såväl deras tankar kring konceptet som deras praktiska applicering av improvisation i undervisningen. De forskningsfrågor som studien har ämnat finna svar på är: Hur uppfattar lärarna inom den högre klassiska instrumentalundervisningen improvisationens roll i deras undervisning? Varför har lärarna dessa uppfattningar? Vad får dessa uppfattningar för konsekvenser för lärarnas undervisning? Studien tar sin utgångspunkt i det hermeneutiska perspektivet och genomfördes genom kvalitativa fallstudier då jag vill göra en djupare tolkning av de intervjuades livsvärldar. LÄS MER

  2. 17. Vart tar musiken vägen i El Sistema? : En kvalitativ undersökning om den musikaliska aspekten av El Sistemas arbete

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Eva Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :El Sistema; Pedagogic; Music; Musicality; Music Education; El Sistema; pedagogik; musik; musikalitet; musikundervisning;

    Sammanfattning : This study is about El Sistema, a choir- and orchestra school, that focuses on social development and uses music as a tool to achieve their aims. They primarily work where it is needed the most. Their vision is to get all children, independent of social status, opportunity to take part in instrumental- and choir lessons. LÄS MER

  3. 18. Research on motivation and motivational strategies in EFL teaching : A systematic literature review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Johanna Carlén; [2021]
    Nyckelord :Motivation; motivational strategies; Intrinsic; extrinsic; instrumental and integrative.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to conduct a systematic review of the research literature that has been done previously on the subject of motivation and motivational strategies in the EFL classroom. Furthermore, the gathered material will be compared and analyzed. LÄS MER

  4. 19. "Det blir ju bättre undervisning på plats..." : Distansundervisning i elgitarr på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Carl Nordling; [2021]
    Nyckelord :Synchronous distance education; electric guitar methodology; instrumental music education; music pedagogy; digital tools; Distansundervisning; elgitarrmetodik; instrumentundervisning; musikpedagogik; digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : Våren 2020 stängdes Sveriges gymnasieskolor som en konsekvens av Covid-19 pandemin, och undervisningen förlades till att bedrivas på distans. Denna hastiga övergång innebar drastiska skillnader i förändrade fysiska ramfaktorer för lärare och elever. LÄS MER

  5. 20. Musiklärarens verktygslåda : En observationsstudie om hur musiklärare inbjuder till lärande i grundskolans äldre årskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Emma Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Design theory; multimodality; observational study; music teaching; comprehensive school; designteori; multimodalitet; observation; musikundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare i grundskolan skapar förutsättningar för musikaliskt lärande samt vilka resurser de använder sig av. Data har samlats in genom videoobservation av musikundervisning i två grundskoleklassrum. LÄS MER