Sökning: "Jenny Bernstein"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Jenny Bernstein.
1. Planering i förskolan - ett omöjligt uppdrag? : Förskollärares röster om planeringens utgångspunkter, betydelse och förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Denna studie har genomförts i syfte att bidra med kunskap kring förskollärares planering av undervisning. Det har gjorts genom att studera hur förskollärare beskriver sin planering av undervisning för att bidra till barns lärande och utveckling. LÄS MER
2. FÖRSKOLLÄRARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PLANERING OCH UNDERVISNING I FÖRSKOLAN
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare beskriver och planerar undervisning, samt vilka förutsättningar de har för planering och vilka konsekvenser det får för undervisningen. Teori: Den teoretiska inramningen i denna undersökning är Bernsteins pedagogiska teori (Bernstein, 2000). LÄS MER
3. Socioekonomiska samband En studie av skolors behov av stöd utifrån Socio-economic Context- a Study of Schools Needs for External Support
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : BakgrundForskningen har visat att elevernas förmåga och resultat hänger ihop med elevernassocioekonomiska bakgrund. Skolverket har i flera rapporter hänvisat till att elever somkommer från ett hem med en lägre utbildningsnivå, har svårare att lyckas i skolan. LÄS MER
4. Minimal Surfaces- A proof of Bernstein´s theorem
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : This thesis is meant as an introduction to the subject of minimal surfaces, i.e. surfaces having mean curvature zero everywhere. In a physical sense, minimal surfaces can be thought of as soap lms spanning a given wire frame. LÄS MER
5. ”Språket är nyckeln till allt” – pedagogers syn på språkutveckling i förskoleklass i olika socioekonomiska upptagningsområden
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : De frågeställningar vi har arbetat utifrån är:Hur ser pedagoger i olika förskoleklasser på språkutvecklande arbete?Vilka faktorer anser pedagoger i förskoleklass har betydelse för barns språkutveckling?I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats där vi har valt att göra intervjuer med pedagogerverksamma i förskoleklasser i olika områden i Göteborg. Vi har sedan transkriberat och analyserat de svar vi ficki intervjuerna i relation till den tidigare forskning och teoretiska anknytning vi valt att använda oss av. LÄS MER