Sökning: "Kommunikation innebörd"

Visar resultat 1 - 5 av 246 uppsatser innehållade orden Kommunikation innebörd.

  1. 1. Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Holmberg; Izabella Fernkvist; [2024-02-29]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Inkludering; Relationer; Resurser; Särskilt stöd; Läroplan; Skollagen; Uppfattningar; Lokala styrningskedja; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma kommun. LÄS MER

  2. 2. Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniella Somi; Etedal Awde; [2024-02-27]
    Nyckelord :Omsorg; omsorgsetik; utveckling; lärande; förskolläraren; uppfattningar; erfarenheter; sociala relationer; förhållningssätt; livsvärld; intersubjektivitet och trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under vår undersökning har vi intervjuat sex förskolelärare på olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik i stadsmiljö respektive på landsbygd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anny Pettersson; Camilla Hansson Everhagen; Hanna Andersson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagogik; förskola; förskollärare; lärande; undervisning; lärmiljö; plats; outdoor education; preschool; preschool teacher; education; learning environment;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik på förskolor med tillgång till olika sorters närmiljöer. I studien fokuseras stadsmiljö respektive landsbygd för att undersöka om det finns några likheter och skillnader i hur förskollärare tar tillvara omgivande miljö i utomhuspedagogiskt syfte. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Norgren; Amalia Lampa; Maria Therése Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Verbalt språk; förskollärare; uppfattning; hierarkier; status; lek och samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. LÄS MER

  5. 5. Upphovspersonen är död, länge leve fansen : Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Diana Kasatkina; Elisabet Åberg; [2024]
    Nyckelord :Tumblr; fankultur; Goncharov; hyperrealitet; social responsivitet; kreativa fans; konvergenskultur; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen: ‘Upphovspersonen är död, länge leve fansen: Tumblr-fenomenet Goncharov, en film för bra för att existera’ är skriven av Diana Kasatkina och Elisabet Åberg för kandidatkursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet. I denna fallstudie utforskar vi det virala fenomenet Goncharov, dvs. LÄS MER