Sökning: "Kontext Modellering"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Kontext Modellering.

  1. 1. ”. . . min förlängda arm ute i verksamheten . . .” : En kvalitativ intervjustudie kring rektorers syn på resursanvändandet av specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jolene Petersson; Josefin Gåvsten; [2023]
    Nyckelord :Handledning; kvalificerad samtalspartner; reflektionspartner; rektor; skolutveckling; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Denna studie har fokuserat på specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i en skolutvecklande kontext då en brist av aktuell forskning inom ämnet identifierats. Syftet för studien var att bidra med kunskap om hur specialpedagogens roll som kvalificerad samtalspartner, utifrån rektorers framställan, skulle kunna bidra till skolutveckling kopplat till skolans inre organisatoriska nivåer. LÄS MER

  2. 2. Att undervisa om lässtrategier : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de undervisar om lässtrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emma Höglund; [2023]
    Nyckelord :Reading strategies; reading comprehension; grades 4-6; reading comprehension development; teachers; Lässtrategier; läsförståelse; årskurs 4-6; läsförståelseutveckling; lärare;

    Sammanfattning : Att elever kan läsa och förstå innehåll i texter är avgörande för att elever ska vara en del av samhället. I skolan och i vardagen möts elever av olika texttyper vilket medför att det ställs krav på elever att kunna läsa och förstå texter. LÄS MER

  3. 3. Organiskt kol och potentiell metanproduktion i sediment från Alboránsjön

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Marianne Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Alborán Sea; organic carbon; methane; modelling; Alboránsjön; organiskt kol; metan; modellering;

    Sammanfattning : Metan, en gas som är vida studerad i klimatsammanhang på grund av dess egenskaper som växthusgas och energikälla, har i denna studie fått uppmärksamhet i annan kontext i form av potentiell riskfaktor för tsunamin. I en samlad brittisk rapport från år 2009 har ett flertal studier pekat på möjliga faktorer som kan bidra till instabila sjö- och havsbottnar vilka har resulterat i undervattensskred med tsunami som följd. LÄS MER

  4. 4. Kognitivt tillgänglig undervisning i samhällskunskap : En forskningsöversikt med implikationer för inkluderande praktik i helklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Diana Savina; [2021]
    Nyckelord :universal design; universal design for learning; inclusive; inclusion; cognitive; civics; social studies; social science education; literacy; second order thinking; research review; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; didaktik; inkludering;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftade till att undersöka vad som kan utgöra kognitiva hinder i lärandeprocessen under samhällskunskapsundervisning, med målet att finna implikationer för undervisning och examinationsformer som kan nå och engagera fler elever. Arbetet utgick ifrån ett teoretiskt ramverk för universellt utformade lärandesituationer, för att bidra till proaktiv och preventiv planering utifrån elevers funktionsvariation. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelsestrategier i undervisningen av elever i årskurserna 1–3 : En studie om hur lärare använder läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Troive; [2021]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsförståelse; läsförståelseutveckling; läsförståelseundervisning; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur lärare för elever i årskurserna 1–3 kan arbeta med läsförståelsestrategier för att utveckla elevers läsförståelse. Läsförståelsestrategier ska ingå i undervisningen genom hela grundskolan. LÄS MER