Sökning: "Kontextualisering"

Visar resultat 26 - 30 av 82 uppsatser innehållade ordet Kontextualisering.

  1. 26. Den sanna människans ruin : Samvetets sekularisering i sekelskiftets Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Disa Kalin; [2021]
    Nyckelord :Samvetet; moralfilosofi; sekularisering; moralteologi; 1800-tal; 1900-tal; sekelskifte;

    Sammanfattning : Disa Kalin: Den sanna människans ruin – samvetets sekularisering i sekelskiftets Sverige. Uppsala universitet: Inst. LÄS MER

  2. 27. Historieundervisning i det mångkulturella klassrummet : En kvaliativ studie i hur ämneslärare i historia anpassar sin undervisning till elever med svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cornelia Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :students with Swedish as a second language; adjusments; the socio-cultural perspective; history didactic perpspective; history; elever med svenska som andraspråk; anpassningar; det sociokulturella perspektivet; historiedidaktiska perspektivet; historia;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskade hur ämneslärare i historia anpassar sin undervisning till elever med svenska som andraspråk. Uppsatsens syfte var att undersöka vilka anpassningar som utförs i klassrummet, vilka resultat lärarna ansåg sig få av anpassningarna, men även var lärarna hade fått sina erfarenheter i hur man anpassar undervisning till elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 28. Programmering som medel för fördjupad relationell problemlösning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Imanh Nikontovic; Kelly Jamett Menjivar; [2021]
    Nyckelord :lärandeprocess; matematik; problemlösning; programmering; relationell förståelse; relationell problemlösning;

    Sammanfattning : Avsikten med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur programmering som didaktiskt medeli matematikundervisningen kan fördjupa relationell problemlösning. Programmering är ett aktuellt digitalt medel som numera ingår i matematikkurserna både på grundskole- och gymnasial nivå (Skolverket, 2018; Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 29. „Wahrheit kompt doch endlich ans liecht" : Edition und Kontextualisierung zweier Gedichte aus der Sammlung Geistliche und Weltliche Poemata (1650) von Anna Ovena Hoyer (1584-1655)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Tyska

    Författare :Sara Alma Safije Sheikhi; [2021]
    Nyckelord :anti-clericalism; Early Modern; transcription; contextualisation; gender; authority; polemic; poetry; 17th century; Luther; Anna Ovena Hoyer; Anti-Klerikalismus; Die Frühe Neuzeit; Transkription; Kontextualisierung; Gender; Autorität; Polemik; Poesie; Luther; Anna Ovena Hoyer; antiklerikalism; den tidigmoderna tiden; transkription; kontextualisering; genus; auktoritet; polemik; poesi; 1600-talet; Luther; Anna Ovena Hoyer;

    Sammanfattning : Through a diplomatic transcription and contextualisation of two poems from Geistliche und Weltliche Poemata (1650) by Anna Ovena Hoyer (1584-1655) it is suggested that two contexts are highly relevant and fruitful for understanding the polemical nature of the Early Modern Era. The two examined contexts are anti-clericalism  ̶  the negative stance towards Lutheran clergymen  ̶  and the conditions for writing as a female in Early Modern times. LÄS MER

  5. 30. På väg mot en idé om undervisning En aktionsforskningsstudie om översättningsprocesser i förskolan

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Bratt; [2020-03-09]
    Nyckelord :spontan undervisning; förskola; planerad undervisning; didaktik; aktionsforskning; translationsteori; översättningsteori;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger utvecklar förståelse för undervisningsbegreppet i kollegiala samtal. Studien utgår från ett utvecklingsarbete där pedagoger i lärgrupper samtalar kring vad undervisning kan och bör vara i förskolan, dels utifrån styrdokument och forskning dels utifrån egen praktik. LÄS MER