Sökning: "Kultur och interkulturell kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden Kultur och interkulturell kommunikation.
1. Interkulturell kommunikation inom produktutveckling : En studie om hur kulturella skillnader i kommunikation påverkar produktutvecklingsprocessen i ett multinationellt teknikföretag
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Interkulturell kommunikation är kommunikationen som sker mellan människor med olika kulturell bakgrund. Begreppet kultur kan betyda olika saker, detta arbete syftar på nationell kultur. Kulturella skillnader kan leda till brister i kommunikation och missförstånd kan uppstå. LÄS MER
2. Inkludering av elevers kulturella och religiösa erfarenheter i religionsundervisning : En kvalitativ studie från ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaper om hur F-3-lärare i mångkulturella skolor resonerar kring mång- och interkulturalitet i religionskunskapsundervisningen. För att besvara våra forskningsfrågor har vi använt kvalitativa intervjuer. LÄS MER
3. Interkulturell kommunikation i byggprojekt : En studie om kommunikationssvårigheter i projekt
Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltningSammanfattning : Samhället är i ständig utveckling och byggbranschen har till följd av den ökade andelen utländsk arbetskraft i byggsektorn blivit alltmer mångsidig och mångkulturell, vilket har resulterat i ett ökat intresse för kommunikationen i byggprojekt. Syftet med denna studie är att undersöka kommunikationen i byggprojekt, speciellt med fokus på kommunikationsproblem som uppstår. LÄS MER
4. Exploring Intercultural Communication through Film & Television
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This study explores the elements that can or must be changed in a film or television series for it to be successfully adapted and translated into other languages, in order to be accepted and understood by other cultures. By conducting two focus groups and individual interviews with experts in the matter, this study demonstrates that film and television can be an intercultural communication tool that serves as a bridge between different cultures, breaking the barriers and providing an understanding of one another’s norms. LÄS MER
5. Reklamens möjligheter: Strategisk anpassning av kommunikation i det interkulturella samhället
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Uppsatsen syftar till att utforska interkulturell kommunikation i reklam och vill således bidra till fältet strategisk kommunikation genom att närmare undersöka en reklamkampanj i en svensk-muslimsk kontext för att analysera om den är interkulturellt anpassad utifrån en mångkulturell svensk kontext. Tidigare forskning inom fältet interkulturell kommunikation i reklam antar huvudsakligen ett statiskt perspektiv på kultur och kulturell identitet samt har gjorts i en global kontext där kultur ses som något nationellt förankrat. LÄS MER