Sökning: "Kunskapssyn förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden Kunskapssyn förskola.

  1. 11. Lärande och förändring : Diskursiva uttryck för barnsyn och kunskapssyn i kommunikation inom förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Karin Larsson; [2016]
    Nyckelord :barnets dagsrytm; diskursanalys; kommunikation; postmodernism; svensk förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupat förstå barnets villkor för en väl avvägd dagsrytm med balans mellan aktivitet och vila i förskolan i talet om barnets tillvaro. Mer specifikt är kunskapsintresset att förstå innebörden i förskollärares och föräldrars barnsyn och kunskapssyn och hur den kommuniceras. LÄS MER

  2. 12. "Vår saga ska vara en bro av glasspinnar"-En studie om dialogen mellan barnet och pedagogen i ett utforskande av naturvetenskap och teknisk perpsektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Weman; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; dialog; naturvetenskap och teknik; konstruktion; utforskande; frågor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger kommunicerar med barn och är medforskare när barn undersöker olika fenomen och vill få svar på frågor om naturvetenskap och teknik. Vilka frågor ställer barnen i ett utforskande samt på vilket sätt bemöter pedagogen frågorna så att det sker ett lärande? Det som framkom i min studie är att barn är intresserad av naturvetenskap och teknik samt att nyfikenhetsfrågorna finns där när pedagogen är med som en medforskare kring objektet. LÄS MER

  3. 13. Utbildning på vetenskaplig grund : En studie om lärares diskursiva antaganden och uppfattningar om vetenskaplig grund i skola och förskola

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Torun Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Complexity; discourses; Foucault; governance; Habermas; knowledge; pre-school; research; school law; based on research; school; teachers’s roll; view of knowledge; Diskurser; Foucault; förskola; governance; Habermas; komplexitet; kunskap; kunskapssyn; lärares roll; skola; skollagen; vetenskap; vetenskaplig grund; skola;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats syfte är att vidga förståelsen för de förutsättningar som finns för att utbildning skall kunna vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet enligt skollagen från 2011. Detta genom att undersöka några av de diskursiva tankemodeller som kan finnas i lärares uppfattningar runt skrivningen och vilka roller som kan skapas utifrån dessa. LÄS MER

  4. 14. Att göra iakttagelser, undersöka och dra slutsatser om hur omvärlden fungerar. : En studie av förskollärares uppfattningar om naturvetenskap i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shahnaz Ali; Rokeya Kamal; [2015]
    Nyckelord :arbeta; förskola; konstruktionistisk; kunskapssyn; naturvetenskap; pedagog; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att undersöka pedagogernas uppfattning om naturvetenskap i förskolan. Syftet är att ta reda på pedagogernas uppfattningar om naturvetenskap i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 15. Lek och lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sabina Krasnici; Suada Tobudic; [2014]
    Nyckelord :Förskola; kunskap; lek; lärande; pedagoger; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till att utveckla större förståelse kring lekens betydelse och på vilket sätt pedagogerna tror att leken bidrar till barns lärande och utveckling samt hur pedagogerna hjälper barn som har svårigheter i leken. Vi använde kvalitativ metod för att få fram resultat. LÄS MER