Sökning: "Kvalitativ innehållsanalys krig"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden Kvalitativ innehållsanalys krig.

  1. 1. Var Sexdagarskriget rättfärdigt? : En analys av Israels roll innan och efter Sexdagarskriget år 1967 med utgångspunkt i rättfärdig krigsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Kevin Hanna; [2024]
    Nyckelord :Six-day War; Just War Theory; Sinai Peninsula; Freedom of navigation; Straits of Tiran; Sexdagarskriget; rättfärdig krigsteori; Sinaihalvön; Sjöfartsfrihet; Tiran-sunden;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera Israels roll innan och efter Sexdagarskriget med utgångspunkt inom rättfärdig krigsteori och dess kriterier. Det jag ville göra med studien var att analysera om Israel uppfyllde kraven för att initiera ett krig rättfärdigt, och sedan använde sig av rättfärdiga åtgärder vid efterkrigstiden. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs ett riskfyllt arbete under osäkra tider? : En kvalitativ studie om hur militäryrket framställs i Försvarsmaktens externa kommunikation på Instagram för att rekrytera under osäkra tider

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Clara Friberg; Frida Johansson; [2023]
    Nyckelord :Försvarsmakten; militäryrket; marknadisering; kundorientering; företagsidentitet; biomakt; Instagram; rekryteringskommunikation; narrativ analys;

    Sammanfattning : Den 24 februari 2022 invaderade Ukraina Ryssland och den 18 maj 2022 ansökte Sverige om medlemskap i NATO. Detta är två faktorer med stor påverkan på det svenska försvaret och något som skulle kunna påverka deras rekrytering. LÄS MER

  3. 3. Ett liv levt i krig : En kvalitativ innehållsanalys av framställningen av Karl XII:s person och politiska gärning samt historiebruksanalys av översiktsverk om Sveriges historia.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonas Grund; [2023]
    Nyckelord :Charles XII; Historical culture; Use of history; Overview works; Nationalism.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to use a content analysis to investigate how the image of Charles XII's person and political actions has been presented over time in overviews of Sweden's history. The essay also aims to investigate what needs and interests lie behind the use of Charles XII with the help of Klas-Göran Karlsson's use of history typology. LÄS MER

  4. 4. Människan och litteraturen : En undersökning av skönlitteraturs potential till estetisk anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isak Olsson; [2023]
    Nyckelord :grundskola; gymnasieskola; skönlitteratur; estetisk läsning; estetisk anknytning; elever; litteraturundervisning; svenskundervisning; bokval; läsupplevelse; barn och unga; fantasi; kreativitet; läslust; svenska; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att belysa olika sätt genom vilka läsare kan skapa en potentiell anknytning till skönlitteratur. I fokus ligger den estetiska och förtrollande upplevelse som litterära verk kan erbjuda när läsningen går bortom det analytiska målet, vilket dominerar styrdokumentens syn på litteraturens användning i skolans klassrum. LÄS MER

  5. 5. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER