Sökning: "Lärare med talängslan"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Lärare med talängslan.
1. Talängsliga elevers muntliga utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Dagens samhälle ställer allt högre krav på muntlig förmåga, i synnerhet i arbetslivet där allt fler yrken kräver hög muntlig kompetens. I takt med att kraven ökar blir talängslan ett allt större problem som leder till att talängsliga personer känner starka olustkänslor och därför undviker att tala inför andra människor. LÄS MER
2. Gymnasielärares erfarenheter av talängslan : En kvalitativ intervjustudie med sex gymnasielärare inom svenskämnet om deras erfarenheter av talängslan och arbete med stöttning vid muntlig framställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om svensklärares erfarenheter av talängslan och stöttning av gymnasieelever i samband med muntlig framställning inom svenskämnet. En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer har använts. LÄS MER
3. Likvärdig utbildning utan tal? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av undervisningssituationen för elever med talängslan/selektiv mutism.
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about some educators´ perceptions regarding the teaching situation concerning students with speech impediment/selective mutism. Based on the research questions, the study aims to make visible knowledge that in the long run can contribute to a more equal education for students with speech impediment/selective mutism. LÄS MER
4. De tysta eleverna : att undervisa elever med talängslan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Den här examensuppsatsen tar upp problemet med elever som upplever ängslan att tala ett främmande språk, i detta fall engelska, så kallat foreign language anxiety (FLA). Syftet är ökad kunskap om vad som orsakar FLA, vilka konsekvenser det medför och hur dessa kan hanteras i klassrumsmiljö. LÄS MER
5. Elevers vilja att kommunicera på engelska : En studie om elevers vilja att kommunicera och lärares arbete för att motverka talängslan i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Det engelska språket har genom åren börjat undervisas i allt yngre åldrar i Sverige där muntlig produktion utgör en stor del av undervisningen. För många elever är detta kul och spännande men för vissa elever uppstår talängslan. Talängslan avser att känna oro och obehag inför att tala. LÄS MER