Sökning: "Leisuretime centers"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Leisuretime centers.

  1. 1. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  2. 2. Plats för lärande : En intervjustudie riktad mot lärare i fritidshem och deras uppfattning av fritidshemmets lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Björn Nilsson; Gustav Karlsson; Johannes Elfving; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; fritidslärare; lärande; utveckling; perspektiv; lokaler; socialkonstruktivism; elevinflytande; kommunikation; externalisering;

    Sammanfattning : Inledning Forskningsområdet kring fritidspedagogik är begränsat. Utifrån vår erfarenhet ser vi att det saknas kunskap och forskning när det gäller hur fritidslärare skapar goda lärmiljöer, framförallt vilka resurser som fritidslärare ges för att bedriva och upprätthålla goda lärmiljöer i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas elevernas motivation av inomhusmiljön på fritidshemmet? : En jämförelse mellan fritidshem med egna lokaler och fritidshem som delar lokaler med skolverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Yonca Uludag; Jannika Ulvblom; [2022]
    Nyckelord :leisure-time center; environment; indoor environment; motivation; environmental psychology; student perspective; fritidshem; miljö; inomhusmiljö; motivation; miljöpsykologi; elevperspektiv;

    Sammanfattning : The physical environment is in our vicinity and our everyday lives. We have daily contact with the physical environment, not least with the physical indoor environment. The school is a place where the physical indoor environment is important for both students and staff in their everyday lives. LÄS MER

  4. 4. Läsfrämjande i fritidshemmet : -en kvalitativ studie om hur lärare i fritidshemmet resonerar kring och arbetar läsfrämjande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Berglund; [2022]
    Nyckelord :Leisuretime centers; Literature; Reading promotion; Reading materials; Reading environment; Fritidshem; Litteratur; Läsfrämjande; Läsmaterial; Läsmiljö;

    Sammanfattning : På politisk och samhällelig nivå pratas det om de sjunkande resultat elever visar inom läskunnighet och om barns och ungas låga intresse för att läsa. Olika aktörer pekar på fritidshemmet som en arena för att stötta elevers läsning. LÄS MER

  5. 5. Pedagogens engagemang – så påverkar det eleven på fritidshemmet : En kvalitativ studie om vad som kan orsaka ett bristande engagemang samt hur det påverkar eleven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Schwerin; Malin Muñoz; [2022]
    Nyckelord :after-school center; engagement; motivation; tacit knowledge; meaningfulness; scaffolding; framework factors; Fritidsverksamhet; engagemang; motivation; tyst kunskap; meningsfullhet; stöttning; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Being engaged can look different for each individual. So what does it mean to be a committed pedagogue at the after-school center today and how are students given a meaningful leisure time? The purpose of this study is to investigate how the student is affected by the pedagogue's commitment to the after-school center and what the reason may be to why the commitment is lacking. LÄS MER