Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lätt för den som har det svårt underlättar för alla : En kvalitativ studie om relationen mellan folkbibliotekarier och funktionsnedsatta användare angående makt, tillgänglighet och begreppsanvändning

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Elin Tingsdal; Sandra Dyrell Englin; [2023]
    Nyckelord :Disability; disability accommodation; accessibility; public libraries; power; authority; library- and information science; prioritized groups; Funktionsnedsättning; anpassning; tillgänglighet; folkbibliotek; makt; auktoritet; bibliotek- och informationsvetenskap; prioriterade grupper.;

    Sammanfattning : According to the Swedish library law from 2013 it is the duty of the library to prioritize diverse groups. These minorities include people who speak other first languages than Swedish, the Swedish national minorities, children and adolescents and people with disabilities. People with disabilities is the focus of this study. LÄS MER

  2. 2. Resursbibliotek och folkbibliotek i samverkan : för att särskilt uppmärksamma den nationella minoriteten sverigefinnar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Irina Littner; [2023]
    Nyckelord :nationella minoriteter; sverigefinnar; nationella minoritetsspråk; finska; resursbibliotek; folkbibliotek; bibliotekslagen; minoritetspolitik; socialt kapital;

    Sammanfattning : The National Library of Sweden Kungliga Biblioteket has been assigned by the Swedish government to establish resource libraries for the Swedish national minorities. The library of the Finnish Institute in Stockholm is the resource library for the national minority Swedish Finns (also known as Sweden Finns) and the national minority language Finnish. LÄS MER

  3. 3. ”Man måste ju börja någonstans” : En fallstudie av Upplands Väsby biblioteks arbete med de nationella minoriteterna

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Linda Öberg; [2022]
    Nyckelord :National minorities; Public libraries; Minority languages; Ethnic minorities; Libraries and society; Minority politics; Nationella minoriteter; Folkbibliotek; Minoritetsspråk; Etniska minoriteter; Bibliotek och samhälle; Minoritetspolitik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de nationella minoriteterna synliggörs på ett svenskt folkbibliotek samt hur bibliotekets arbete kan förstås utifrån R. David Lankes teoretiska ramverk för The New Librarianship. LÄS MER

  4. 4. Synliggöra, stärka och samverka : Bibliotekens planer för arbetet med Sveriges fem nationella minoriteter och deras språk

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Agnes Franzén; [2022]
    Nyckelord :Linguistic minorities; Public libraries; WPR approach; Content analysis; Minority language; Libraries and minorities; Nationella minoriteter; minoritetsspråk; folkbibliotek; innehållsanalys; WPR;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore how some public libraries in different parts of Sweden plan to work with the the Swedish national minorities and their languages: the indigenous Sami’s and the Sami languages; the Swedish Finns and the Finnish language; the Tornedalers and the Meänkieli speaking (Tornedalen Finnisch-speaking); the Roma and the Romany Chib; and the Jews and Yiddisch. As minorities they share tragic experiences with many other minorities in the world, and some of them more than other. LÄS MER

  5. 5. Skrivevenemang i folkbildningens anda : en kvalitativ studie av arrangörers syn på folkbildning och mångfald vid skrivevenemang

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Lindell; [2022]
    Nyckelord :literary sociology; literary studies; popular education; writing courses; writing workshops; writing circles; creative writing; diversity.; litteratursociologi; litteraturvetenskap; folkbildning; skrivarkurser; skrivarworkshops; skrivarcirklar; kreativt skrivande; mångfald.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur arrangörer av kortare workshops och kurser i kreativt skrivande förhåller sig till homogena deltagargrupper. Först undersöks deltagarnas sammansättning och sedan arrangörernas syn på mångfald utifrån sin organisations verksamhetsuppdrag. LÄS MER