Sökning: "Life skills and Interaction"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden Life skills and Interaction.

  1. 1. Patientupplevelser av m-hälsa som stöd vid egenvård vid diabetes mellitus typ 2 : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Emilia Hidefjäll; Emilia Peltoniemi; [2023]
    Nyckelord :M-health; Mobile applications; Self-care; Patient experiences; Diabetes Mellitus type 2; M-hälsa; Mobila applikationer; Egenvård; Patientupplevelse; Diabetes typ 2;

    Sammanfattning : Background Diabetes type 2 is a metabolic disease in which insulin production is either completely absent or too small in relation to the body's needs and/or the body's ability to assimilate the insulin is reduced. Untreated, the disease leads to harmfully high blood sugar levels and subsequent complications such as damage to vital organs and death. LÄS MER

  2. 2. Audit Firm Culture & Audit Quality : Qualitative Study – Sri Lankan Context

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Nimesh Fernando; Ashoka Pradeep Kumara; [2023]
    Nyckelord :Audit Firm Culture; Audit Quality; Sri Lanka; Ethics; Professionalism; Work life Balance; Technology; Remuneration; Regulatory Influence;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to understand the complex relationship between audit firm culture and audit quality within the unique context of Sri Lanka. Solely dependent on insights provided by a group of auditors the research identifies key factors that influence the culture of audit firms and its impact on the quality of audit services. LÄS MER

  3. 3. Lärares val av metod i tidig läsinlärning : En intervjustudie av yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Matilda Boberg; Louise Ekery; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :reading strategies; teaching tools; interaction with the environment; systematic way of working; decoding skills; phonological awareness; pragmatic perspective; läsinlärningsmetoder; undervisningsmoment; interaktion med omgivningen; systematiskt arbetssätt; avkodningsförmåga; fonologisk medvetenhet; pragmatism;

    Sammanfattning : Studien belyser läsinlärningens betydande roll för varje elevs läsförmåga, med syfte att undersöka vilka metoder lärare använder i den tidiga läsinlärningen för att elever ska utveckla fonologisk medvetenhet i årskurserna F-3, samt vilka strategier som skapar motivation i läsinlärningen. Det resulterade i frågeställningarna: Vilka metoder och undervisningsmoment i den tidiga läsinlärningen använder lärare inom årskurserna F-3 för att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet?  Hur skapar lärare strategier för att underlätta för och motivera elevers läsinlärning? Bakgrund och tidigare forskning presenterar olika läsinlärningsmetoder i syfte att ge läsaren goda kunskaper om forskningsområdet. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors upplevelse av att palliativt vårda patienter i livets slutskede.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ahmad Yousif Azimi; Katarina Denic; [2023]
    Nyckelord :End of life; experiences; nurse; palliative care; qualitative studies; Kvalitativa studier; Livets slutskede; palliativ vård; sjuksköterska; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Palliativ vård är en viktig aspekt av hälso- och sjukvården, särskilt under den sista fasen av livet. Sjuksköterskor spelar en central roll i denna process, de är ofta i frontlinjen för att ge stöd och omsorg för patienten. LÄS MER

  5. 5. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och unga med autismspektrumtillstånd : En kvantitativ litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elina Pillon; [2023]
    Nyckelord :intervention; ASD; occupational therapy; children; adolescens; OTIPM; intervention; åtgärd; AST; arbetsterapi; barn; unga; OTIPM;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autismspektrumtillstånd (AST) är en funktionsnedsättning som påverkar social interaktion, kommunikation och beteende. Arbetsterapeutiska interventioner kan hjälpa barn och unga med AST att förbättra sin förmåga att delta i dagliga aktiviteter. LÄS MER