Sökning: "Märke"
Visar resultat 1 - 5 av 247 uppsatser innehållade ordet Märke.
1. Rörelsens plats, i skuggan av texten. - En undersökning om hur en kan skapa större utrymme för fysiskt utforskande i en repetitionsprocess
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Hur kan man skapa ett större utrymme för fysiskt undersökande under en repetitionsprocess på teatern? Utifrån egna erfarenheter som skådespelare har jag lagt märke till att fysiskt undersökande och dess potential generellt sett ej tas tillvara under repetitionprocesser. Väldigt ofta står texten i fokus och rörelsen blir sekundär. LÄS MER
2. Revisionsritualer & digitalisering : Hur revisorer upplever förändringarna av revisionsritualer som en följd av digitaliseringen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det finns tydliga riktlinjer för hur en förväntas uppföra sig som revisor. Dessa riktlinjer harmed tiden omvandlats till ritualer i syfte att underlätta revisorerna i deras arbete. Dethuvudsakliga syftet med denna studie är att undersöka hur revisorer upplever förändringar irevisionsritualer som föranletts av digitaliseringen. LÄS MER
3. En undersökning om meditation och tacksamhet : En kvantitativ studie
L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : En kvantitativ tvärsnittsstudie i form av en digital enkätundersökning har genomförts med syftet att undersöka en eventuell skillnad i självskattad tacksamhet mellan personer som mediterar och personer som inte mediterar. Tacksamhet kan beskrivas som uppskattning och en känsla av tacksamhet i vardagen, såväl som en tacksam respons på en händelse som uppfattas som välgörande (Bartholomew et al. LÄS MER
4. Pedagogers ställningstagande i den fria leken : En studie utifrån pedagogers roll och närvaro i den fria leken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogens syn på deras roll och närvaro i den fria leken. Frågeställningar berör pedagogers roll i den fria leken samt hur pedagoger resonerar kring sin närvaro i den fria leken. Studien grundar sig i Foucault teori om makt och styning. LÄS MER
5. Fritidshemslärares upplevelser av relationsskapande med elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Utifrån våra erfarenheter har vi lagt märke till att det är många elever inskrivna på fritidshemmet men oftast få verksamma lärare. Elever med särskilda behov har inte alltid någon resurs på fritidshemmet och då får fritidshemslärare ta över rollen och agera resurs för eleverna som behöver extra stöttning för att klara av dagen på fritidshemmet. LÄS MER