Sökning: "Maria Asking"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Maria Asking.

  1. 1. Sångtextens outnyttjade potential i läroböcker i spanska : En analys av läromedel för undervisning i spanska, Moderna språk 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marcelina Maria Dudys; [2023]
    Nyckelord :sång; musik; spanskundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : This study explores the use of song lyrics in three high school level educational textbooks for teaching Spanish in the course Modern languages 3. The topic is investigated by asking questions on how song lyrics are used in the textbooks, to what extent they are used and what students are expected to do and learn from the song lyrics. LÄS MER

  2. 2. Lucia – För Syrakusa i tiden : En narratologisk undersökning av lucianarrativet i Jacobus de Voragines Legenda Aurea

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Robin Nord; [2021]
    Nyckelord :Saint Lucy; Lucy of Syracuse; Lucia av Syrakusa; Jacobus de Voragine; Legenda Aurea; Mikhail Bakhtin; Jan Assmann; Aleida Assmann; Jacques Le Goff; André Vauchez; Steven Epstein; Sherry L. Reames; högmedeltiden; kulturellt minne; dialogism; heteroglossia; kronotop; helgon; helgonkult; legender; summa; sanctorale; temporale; alter maria; helgonberättelser; Saint Agatha; Saint Agnes; Diocletianus; mediatrix.; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to closer study the narrative of Saint Lucy in Jacobus de Voragine’s work Legenda Aurea to be able to contribute to the present lack of research regarding Lucy of Syracuse. The essay uses the theories of cultural memory and the theoretical narratological framework of Mikhail Bakhtin to answer the question on how Lucy is portrayed in the Legenda Aurea. LÄS MER

  3. 3. Bedömning och utveckling av elevers skolordförråd : ur speciallärares, lärares och elevers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kerstin Friman Gustafsson; Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :assessment; conceptualization; language and knowledge developing methods; school vocabulary; special needs teacher; student interaction; vocabulary; bedömning; begreppsbildning; elevinteraktion; skolordförråd; sociokulturell teori; speciallärare; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att ordförrådet och därmed skolordförrådet är av central betydelse för elevers skolframgång. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några speciallärare och lärare beskriver att de bedömer, undervisar och utvecklar elevers begreppsbildning och skolordförråd. LÄS MER

  4. 4. Exploring Localized Humanitarian Innovation: A combined scoping study and case study of the Red Cross and Red Crescent Movement

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Jessica Eliasson; Maria Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Humanitarian Innovation; Localization; Localized Humanitarian Innovation; The Red Cross and Red Crescent Movement.; Technology and Engineering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Within recent years, the concept of Humanitarian Innovation (HI) has emerged and received growing attention within the humanitarian system as a critical means of adapting to growing complexities, uncertainties and resource scarcity. While perceived as a means of stimulating broader system changes and increasing effectiveness and efficiency of humanitarian assistance, current efforts of HI have met criticism for being too top-down driven, Northern biased and detached from local actors priorities and needs. LÄS MER

  5. 5. Att göra läsningen angelägen : Didaktiska möjligheter och hinder i arbetet med att väcka elevers intresse för läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Ekenhill; [2020]
    Nyckelord :didaktik; läsintresse; läslust; förskoleklass till gymnasium; förebyggande specialpedagogik; den didaktiska reliefen;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om möjligheter och hinder i lärares arbete med att skapa läsintresse hos elever med varierad språklig bakgrund och förmåga. Tidigare forskning, internationella och nationella granskningar och rapporter påvisar en trend av ett sjunkande intresse för läsning bland våra elever och forskning kring hur trenden kan vändas efterfrågas. LÄS MER