Sökning: "Närmaste proximala utvecklingszonen"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Närmaste proximala utvecklingszonen.

  1. 1. Ett, två, tre - alla ska mé : Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Josefin Lindoff; Camilla Riishøj; [2023]
    Nyckelord :adaptations; prerequisite for learning; special education teacher; early literacy; accessible learning environment; Anpassningar; förutsättning att komma till lärande; speciallärare; tidig läsinlärning; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Riishøj, Camilla och Lindoff, Josefin (2023). Ett, två, tre - alla ska mé. Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Hur assisterande teknik kan användas i praktiken, utifrån lärarens perspektiv, för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lovisa Nordin; Susanne Bolander; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; assisterande teknik; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka hur assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel i årskurs F-6 till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studiens frågeställningar är: Vilken assisterande teknik används som stöd/hjälpmedel till elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi vid läsning och skrivning?  På vilket sätt gynnas eleverna av assisterande teknik? Hur tillgänglig är den assisterande tekniken på skolorna? Vilka hinder och svårigheter upplever lärarna i arbetet med assisterande teknik? Studien bygger på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Handdockan i förskolan, en kommunikativ medspelare eller endast en leksak? : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattning av handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Mediering; Närmaste proximala utvecklingszonen; Kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka förskollärares uppfattning av användandet av handdockan i pedagogisk verksamhet samt deras uppfattning om dess betydelse för barns lärande och utveckling. Utifrån resultatet som framkom i studien så tillhör det inte vanligheten att man använder handdockan som ett medel i barns lärande. LÄS MER

  4. 4. Fem lärare talar om arbetet med läsförståelse i ämnet franska :  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aseel Azeez; [2022]
    Nyckelord :franska; främmande språk; grupparbete; högläsning; läsmotivation; läsförståelsestrategier; moderna språk; språkinlärning; sociokulturellt perspektiv; textsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fem fransklärare i högstadiet(7-9) beskriver sin undervisning för ökad läsförståelse. Metoden är en kvalitativ intervjuundersökning. Materialet som har samlats in har analyserats utifrån Vygotskijs sociokulturella teoretiska perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers språkutveckling i svenska med stöd av digitala hjälpmedel respektive elevernas modersmål : En kvalitativ studie om hur digitala hjälpmedel respektive andraspråkselevers modersmål används som en resurs i undervisningen för att stötta elevernas språkutveckling i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erika Wiklund Jilek; [2021]
    Nyckelord :Andraspråkselever; stöttning; språkutveckling; läsförståelse.;

    Sammanfattning : På grund av det stora antal människor som invandrat till Sverige på senare tid finns det idag ett stort antal människor i samhället som inte har svenska som sitt modersmål. Samtidigt har skolan ett ansvar att lära elever som har annat modersmål än svenska det svenska språket. LÄS MER